Nyx Aether – Entering Into Rebirth

Nyx Aether – Entering Into Rebirth
Layered Reality Productions, 2012

Nyx Aether is de naam van de voorlopige studioband waarvan de leden uit Eindhoven komen. Ze bestempelen zichzelf als een symfonisch dark metal-project en brengen nu ook hun debuut Entering Into Rebirth uit. Een erg jonge band nog, die het klaarblijkelijk ook ziet zitten om in de toekomst eens wat optredens vast te leggen. Misschien is die stap nog wat groot, want aan Nyx Aether is voor live shows naar mijn gevoel nog wel wat werk.

Waar de band behoorlijk goed in is, is het presenteren van sfeervolle filmmuziek. De instrumentale tracks Anima In Omne Tempus en In Memoria komen op die manier prima naar voren, en ook tussendoor gaat het symfonisch allemaal de goede kant op. Op heel wat momenten, meestal de zangstukken, knaagt het allemaal echter wat. De symfonische achtergrond wordt dan naar een minimum teruggeschoven, alles kruipt behoorlijk langgerekt en ééntonig vooruit en ook de zang van Mylene valt me wel erg hoog uit. Op The Grand Transformation wringt het zo meteen al wat: voor een groot deel een leuke, dramatische opbouw met daartussen wat meer gevoeligheid, maar halfweg valt die motor wat stil en maken de vocalen het erg grillig. Toch hoor je nadien weer iets meer drive door het aardige solo-moment op gitaar. Ook andere songs geven me dat gevoel, kijk je naar opvolger Consequence of Purity of even later naar Flight of The Spirits, dan merk je ook hier en daar wat opflakkeringen. Mij blijft het geheel echter veel te taai klinken met teveel de nadruk op hoge zanglijnen.

Deze dark metal is dus van talrijke sfeerinstrumenten voorzien, maar Nyx Aether laat me op sommige stukken echt even los, en jammer genoeg iets te lang. De zang is daarom niet fout, op Silence of The Night klinkt dat hoge gebeuren allemaal veel dragelijker. Ik mis echter dat grillige aspect in de muzikale lijn die hiermee gepaard gaat. Een band voor wie van weelderige zangpatronen houdt, maar ook de filmsymfonieën van een band als Epica kan waarderen.

Nyx Aether - Entering Into Rebirth

1. In Memoria
  2. The Grand Transformation