Witchcraft – Legend

Witchcraft – Legend
Nuclear Blast, 2012

Na drie albums die zeer snel op elkaar volgden tussen 2004 en 2007 werd het voor een lange periode stil rond het Zweedse Witchcraft. Nu, vijf jaar later ziet een nieuwe plaat het licht. De titel ‘Legend’ schept grootse verwachtingen, en gezien het feit dat Witchcraft zich met de eerste drie platen had gevestigd als een vaste waarde in het genre van de psychedelische (classic) hardrock mag dit ook wel. De vraag was alleen hoe Witchcraft zou klinken met het studiodebuut van drie (van de vijf) nieuwe leden.

Welnu, die vraag kan positief beantwoord worden. De zang, toch wel het meest karakteristieke aspect van de band, is bewaard gebleven, en handhaaft dat typische Witchcraft-geluid. Muzikaal heeft de band wel enkele veranderingen ondergaan: men is een stuk harder gaan klinken, en neigt meer dan ooit naar de melodieuze doom. Gelukkig weten ook de nieuwe leden waar ze mee bezig zijn, en blinkt Witchcraft zonder kinderziektes uit in dit nieuw aangeboorde genre. De melancholische sfeer die Witchcraft al niet onbekend was is geperfectioneerd en wordt nu ondersteund door zwaardere gitaarpartijen, waartegen de zang meer dan ooit als een helder vuur afsteekt. Vrijwel ieder nummer op Legend kent een moment waarop deze combinatie van elementen zo mooi uitpakt dat het je weinig meer uitmaakt dat Witchcraft op het self-titled debuut totaal anders klonk. Ghosts House en An Alternative to Freedom zijn hier de perfecte voorbeelden van. Het nieuwe Witchcraft is modern en zwaar, maar weet tegelijk een duistere sfeer neer te zetten die donkerbruine nostalgie ademt. De hoes sluit hier perfect op aan, en maakt het pakketje Legend compleet, en een goede kanditaat voor een hoge jaarlijstpositie.

Witchcraft - Legend

1. Deconstruction
  2. Flag of Fate