Magnum – On The 13th Day

Magnum – On The 13th Day
SPV Records, 2012

Dit zijn ook van die heren die er voor gaan. Is het een jaar stil aan het front van het Britse Magnum dan is dat opmerkelijk, en ook dit najaar komt het gezelschap weer een nieuwe plaat tonen. On The 13th Day heet hun laatste, maar na al die jaren lijkt er weinig te veranderen in de formule van deze band: melodisch ondersteunde hardrock die erg verteerbaar blijft.

Zo kan je het zeker bekijken, met On The 13th Day rockt Magnum op erg toegankelijke manier door. Langs de andere kant blijft het uiteraard allemaal iets dat zonder veel verrassing komt. Elke song heeft zo wel dezelfde trekjes met een synthbasis die het rockgehalte wat meer fleur opbrengt en een niet al te druk spel van gitaren. Zanger Bob heeft een prima rockstem, dat heeft hij altijd al bewezen en op deze nieuwe is dat niet anders. Leuke deuntjes en warme rocksferen, maar niet dat het echt allemaal aanstekelijk of gevarieerd te noemen is, al maken de solo’s op gitaar er zeker een verzorgd en afgewerkt product van. Als de band het op een andere manier probeert dan klinkt dat altijd even wat vreemd in de oren, zoals op het tussendoortje Dance of The Black Tattoo waar gedempte lijnen en een gemener sfeertje wordt aangesneden. Dan liever die pianoklanken en de sfeervolle vibe van opvolger Shadow Town.

Magnum levert op die manier een prima rockplaat die zonder twijfel kwalitatief klinkt, zowel op vlak van het geluid als inhoudelijk. Toch net iets te weinig prik of gevoel in deze melodische rockband, al bevestigen de uitzonderingen die algemene regel. Dat is altijd al het struikelblok geweest en dat is met On The 13th Day niet anders. Verzorgd en mooi afgewerkt, maar zonder meerwaarde. Persoonlijke favoriet op deze plaat, en die steekt eigenlijk wat boven de rest uit, is het iets gevoeligere So Let It Rain.

Magnum - On The 13th Day

1. All The Dreamers
  2. Blood Red Laughter