Bane – The Acausal Fire

Bane – The Acausal Fire
Abyss Records, 2012

Na een lang en episch intro wat me sterk aan Cradle of Filth doet denken barst het black/death-geweld van Bane los en na zeven nummers stopte het helaas alweer. Daarna volgt het outro en wordt ons nog een Dissection-cover voorgeschoteld. Niet geheel toevallig een cover van deze band, want de hele cd ademt de sfeer van voornoemde band. Ik wil hiermee niet zeggen dat het Bane ontbreekt aan een eigen smoel want daarmee zou ik ze tekort doen. De zanger heeft wel degelijk een herkenbare en dus prima scream in huis en zijn zanglijnen zijn gevarieerd. Andere pluspunten zijn de composities want die zitten goed in elkaar. Op de juiste momenten grijpt de band terug op een eerder gespeelde riff zonder dat het voorspelbaar wordt of de cd halverwege in elkaar zakt.
Als tijdens As Chaos Rises cleane zang wordt ingezet, denk ik even dat het de Emperor-kant opgaat. Dat blijkt wel mee te vallen en gelukkig heeft Bane genoeg originaliteit in huis.

Zijn er ook minder goede kanten? Wat mij betreft wel. Zo is het geluid van de snare erg schel en nogal dominant ten opzichte van de drums als geheel. Verder bevatten de basdrums ook veel hoge klanken. Hierdoor is het drumgeluid soms moeilijk te volgen. Ander minpuntje is dat de band er een handje van heeft tijdens de instrumentale stukken waarin een solo klinkt, het tempo omlaag te schroeven. Het feit dat het niet saai en voorspelbaar wordt komt vooral door het geringe aantal minuten aan eigen tracks.

Abyss Records heeft er een prima band bij en ze heet Bane. Hopelijk worden ze niet verward met hun Amerikaanse en Filipijnse naamgenoten. Bane verdient de support vanuit de underground. Vind je dat je daar deel van uitmaakt dan weet je wat je moet doen.

Bane - The Acausal Fire

1. Bringing Forth the Endless Dark Aeon
  2. The End Of Humanity