Azure Agony – India

Azure Agony – India
SG Records, 2012

Neen, ze komen niet uit Indië, deze progressieve metalband Azure Agony komt uit Italië en heeft deze plaat even die willekeurige titel meegegeven. Willekeurig, omdat ik denk dat de band niet echt werkt rond een zekere oriëntale thematiek. Ga de muziek dus zeker ook niet in die richting zoeken. India is hun tweede full-length, de vorige was Beyond Belief in 2009.

Progressive is hier misschien een term die je op een dwaalspoor zet. Azure Agony brengt het wel met wat afwisseling binnen het genre, maar het past toch veelal wel in het symfonisch/melodieuze metal-kader, misschien met een lichte combo naar zwierige pop. Je krijgt dus synth-partijen op je bord die op een behoorlijk logge gitaarbasis gepresenteerd worden en met cleane vocalen die me misschien wat te plat overkomen. Het maakt van Azure Agony een rustige metalband die hier en daar even virtuoos uit de hoek komt met het synth-gebeuren, maar verder muziek neerpoot die eenvoudig te volgen is en binnen een mooi afgelijnd kader past. Soms even een akoestische noot of rustigere atmosfeer die wordt aangereikt, zoals op het mooie begin van My Last Time On Earth, maar ook hier verschilt de rest van de song niet echt met al de rest.

Niet echt verrassend, maar wel melodieuze en warme metal met een symfonisch accent en een lijnrecht verloop. Goed voor enkele songs, als je van dit iets flauwere gebeuren houdt en het warme draagvlak van deze melodie wel weet te waarderen. Niet meteen iets dat me echt gaat bijblijven, maar zeker niet slecht gebracht.

Azure Agony - India

1. Twin Babel
  2. Private Fears