Psychogeneration – The Rise of Jonatan Brofist

Eigen Beheer, 2012

Dergelijke band hadden we denk ik nog niet op eigen grondgebied. Psychogeneration komt uit het West-Vlaamse Oostende en evolueerde van metalcoreproject naar slepende gothic rock met wat synthetische krullen. Wat een metamorfose zou je zeggen, en ik ben dan nog eens behoorlijk te spreken over hetgeen het uiteindelijk geworden is. The Rise of Jonatan Brofist zou als ik het goed heb dan het eerste deel van de eerste verhaallijn zijn. Vijf verhaallijnen, dus tien platen en honderd songs. De carrière van dit speciale gezelschap ligt dus al vast.

Volgens het verhaal achter deze muziek zou ik ergens de beweegredenen moeten aanvoelen van de genaamde anti-held die op moordpad gaat. Wel, eigenlijk moet ik de band teleurstellen want ik word van dit alles behoorlijk rustig. Niet dat er geen energie in deze gothic rock kruipt met zen momenten, zap maar even naar The Blindfold en je wordt toch wel wat pedaalkracht gewaar. Het is daarnaast gelukkig eens niet het zoveelste new wave probeersel of H.I.M.-copycat geworden, Psychogeneration maakt er een eigen product van dat daarom niet de psycho, maar wel het psyche bewerkt. Synth-rijke tintels, wazige sfeertjes en aparte gitaarsnijders. Lekker op ritme gebracht, shake die kont bijvoorbeeld maar eens goed op My Personal Psychotic World, maar vocaal blijft het misschien nog net een lichte trap onder de gordel met de zang die hier en daar behoorlijk warrig, onzuiver en overdonderend weerklinkt. Wat meer effect erop en meer controle op de mix, problem solved.

Speciaal spul dus dat gothic fans wel zal liggen, mits ze het met wat elektronica en golvende sfeertjes erbij kunnen nemen, of zelfs soms eens een stukje diepgang op gitaar en/of synth. Stel je dat eens voor, een gothic band waar gevoel in kruipt?! Het kan zeker met Psychogeneration, maar het is er wel nog niet helemaal. Iets meer durven de nadruk leggen op die gevoelsmomenten die erin zitten, vooral zulke prachtige notenpartijen als op de grote aanrader My Personal Psychotic World, zowel op geluidsniveau als binnen de muzikale constructie en samenhang. Maar goed, een begin dat smaakt naar meer. Laat deel twee van dat eerste boek maar komen!

Psychogeneration - The Rise of Jonatan Brofist

1. New Life
  2. Golden Age of Loss