Void Paradigm – Void Paradigm

Void Paradigm – Void Paradigm
Totalrust Music, 2012

Void Paradigm is een nieuw gegeven uit Rouen en brengt ook een nieuw gegeven. De band presenteert haar eerste full-length vol met hypnotic dodecatonic black metal. Dat eerste gedeelte verstaan we nog, van dat tweede zou Steve Hughes zeggen ‘it’s a word we’ve made up’. Of misschien slaagt het op de erg onzuivere en chaotische mix van deze plaat met gitaarcomplexen die tegelijkertijd de diepte indrillen en eveneens totaal verhaalloos lijken.

Met die introductie is ook al grotendeels vermeld waar de pro’s en contra’s liggen na mijn luistersessie dodecatonic black. Ik ben wel te vinden voor het eindeloos herhalen van gitaarlijnen die behoorlijk de mysterieuze kant op gaan, met af en toe even een sfeervolle suicidal- of doomstilte. Daarnaast ook wel een redelijke boel afknappers in die hypnose die je moet ondergaan, vooral door de erg chaotische overgangen, de plotse delay-stempatronen en die drummer die nergens lijkt de stoppen met zijn aanhoudende getik en gedram. Verder krijg je er een portie semi-agressie op met de ruige en behoorlijk ongewassen screams van Jonathan (Ataraxie, Funeralium), maar het past me gewoon niet echt op deze slomere black metal. Grootste valkuil lijkt me dus het gevoel van de gitaren dat wat verloren gaat door vocaal en binnen de drums gewoon amper pauzes en afwisseling in te lassen.

Laat je hypnotiseren zou ik zeggen, maar ik sta er wel niet garant voor dat het gaat lukken. Je mist nog wat diepgang bij deze heren uit Rouen, en het is zeker de schuld niet van de lekkere melancholische gitaarwaas. Misschien is het ook de manier waarop dit alles staat afgestemd op mekaar, maar vooral de sfeermomenten moeten meer worden opgebouwd. Iets dat hopelijk bijgewerkt zal zijn tegen dat we het vervolg van dit debuut mogen verwelkomen.

Void Paradigm - Void Paradigm

1. Chao AB Chao
  2. Fighting The Silence