Dimicandum – The Legacy of Gaia

Dimicandum – The Legacy of Gaia
Metal Scrap Records, 2012

Dimicandum komt uit Oekraïne en gaat door het leven als atmosferische gothic. Na een demo en een EP was het tijd voor een full-length en met The Legacy of Gaia debuteren ze op die manier, zij het met een plaat die net de minutengrens van een EP overschrijdt. Nog wat werk aan de verfijning van het geluid, maar een eigen stempel op deze muziek weet de band al wel te drukken, vooral door de aparte vocalen op het instrumentale weefsel.

Eigenlijk draagt dit alles wel wat Amerikaanse catchiness mee, maar dan nog niet op niveau gebracht qua sound en constructie. De gothic lagen klinken inderdaad behoorlijk atmosferisch, maar zonder te veel contrast na te laten en zonder teveel grillen. Een dosis muziek die behoorlijk doorstuwt en waar de cleane vocalen in afwisseling met wat grunts er een aparte brei van maken. Het klinkt misschien allemaal nog niet sappig genoeg, zelfs niet voor gothic metal. Erg veel logge gitaarbasics met hier en daar een atmosferische fleur en vrij doffe basgolven. Misschien kan op dat vlak een sterkere invloed van het synth-werk wel wonderen doen. Wanneer de band overgaat naar een rustigere song zoals At The Gates of Ishtar dan merk je ook dat er wat meer in zit dan de ééntonige gothic golven met behoorlijk energieloze vocalen. Er kruipt plots een pak meer gevoel in en de band lijkt ook duidelijk iets te brengen wat ze op het merendeel van de andere songs niet brengt: een verhaal.

Behoorlijk moderne gothic dus, die op een atmosferisch plaatje tracht gepresenteerd te worden, maar zeker nog niet genoeg melodie bevat. Nog teveel van het basic gerol, dat hier en daar zeker niet slecht in elkaar zit, maar waar je snel een punt wil achter zetten. Deze muziek mist duidelijk nog een pak verrassingen. Luistertips: At The Gates of Ishtar en Sumerian’s Warning (vooral de mooie opbouw aan het einde van de song).

Dimicandum - The Legacy of Gaia

1. The Legacy of Gaia
  2. Give Me A Name