Aluk Todolo – Occult Rock

Aluk Todolo – Occult Rock
AJNA Offensive, 2012

Kijk naar die cover, gewoon kijken. Occult Rock heet deze plaat, letterlijk en figuurlijk is het dat ook. Aluk Todolo is zo pretentieus als Fransen chauvinistisch kunnen zijn, in dit geval zijn het ook Fransen. In dit geval mogen ze dat ook zijn. Occult Rock, de derde instrumentale plaat van dit gezelschap bestaande uit leden van Diamatregon en Vediog Svaor.

Meteen word je meegesleurd in een esoterische rituele meditatie die bestaat uit een continu hoogtempo black metal-wormgat met rommelige drums en Noors aandoende black gitaarfrequenties. Als je er tegen vecht krijg je terstonds felle koppijn, ga je erin mee dan ben je mentaal meteen spoorloos. Hypnotiserend met een enorme latente dramatiek en fijne nuances blijft dit nazinderen tot lang nadat de luisterbeurt is afgelopen. En dit is pas deel I.

Deel II is psychedelischer van aard, met zoemende basgitaar en desolate gitaren, ietwat vanuit de verte. Na enkele momenten wordt een donker achtervolgingspatroon ingezet met angstige schichtigheid. Nog wat later sper je de ogen open want dan ontknoopt zich een razend tafereel van vingervlugge basgitaar en schel gitaargeweld. Even gaat de storm liggen, even, want weer accelereert het ritueel naar een ontknoping. Spanning en dreiging vieren hoogtij. Het lijkt wel een indianendans waarbij kwade geesten worden geëvoceerd.

Deel III gaat een compleet andere richting uit met gitaarnoise en ritmische basgitaar, feedback en ambient. Mijn minst favoriete nummer op deze plaat. Ook IV en V zijn minder intens, al is dat relatief natuurlijk. De lange nummers die allen de tienminutengrens oversteken zijn nog steeds aandachtshoudend ondanks de noise. VII laat opnieuw een klaterende intro horen die onaards klinkt, om vervolgens haast swingende krautrock te laten horen. VIII doomt en dreunt in slomo naar het einde, een overgangsritueel als het ware.

Zeer bevreemdend en lawaaierig plaatje dat niet iedereen zal kunnen waarderen. Ik vind het echter geweldig, vooral dan de eerste nummers. Bedrukkend, vermoeiend en begeesterend op occulte wijze. Krautrock, noise en black metal aan elkaar verbindend. Nee, dit is geen plezierritje.

Aluk Todolo

1. I
  2. II