White Cowbell Oklahoma – Buenas Nachas

White Cowbell Oklahoma – Buenas Nachas
Slick Monkey Records, 2012

Het Canadese White Cowbell Oklahoma bracht in de afgelopen tien jaar drie albums uit vol vettige uptempo stonerrock. Bovenop het vermogen om te rocken zoals het hoort had de band ook nog flink wat groeipotentie in de bagage, wat goed hoorbaar is wanneer je de drie albums op rij luistert. Muzikaal wordt het steeds interessanter, en het nieuwste album Buenas Nachas zet die trend voort.

Buenas Nachas is op zich qua opbouw al heel interessant, omdat het bewust rustig lijkt te beginnen en vervolgens lijkt op te bouwen naar het muzikaal bijzonder interessante slot (bestaande uit de laatste twee nummers). Het eerste nummer is echt een zweverig, bijna psychedelisch stonernummer, en wordt opgevolgd door een aantal normalere nummers in de typische White Cowbell Oklahoma-stijl, waarvan velen wat langzamer en wat melodieuzer, maar vooral groovend. Vanaf het twee-na-laatste Flapjack Flytrap wordt het echter echt interessant, doordat het redelijk standaard nummer volgestopt is met gave solo’s en jam-achtige stukjes, en aan het eind een pittige versnelling. In de laatste twee nummers wordt de creativiteit echt helemaal de vrije loop gelaten, wat resulteert in twee epische jams, allebei met een geweldige climax, maar in afsluiter Diabla, Diabla ook heel veel afwisseling en een rol voor een blazersensemble. Dit pakt meeslepend doch rockend uit, en dat is denk ik precies de bedoeling geweest.

Afwisseling dus volop, en dat is niet al te gebruikelijk op een stonerrockplaat. Maar White Cowbell Oklahoma laat zien dat het kan, en zet tegelijk een sterke plaat neer met meerdere songs die voor herhaling vatbaar zijn, met name de laatste twee en het vlotte Easy Street. Een leuke band die zich blijft ontwikkelen zonder zijn roots vaarwel te zeggen verdient wat mij betreft een groot compliment, wat zich uit in het onderstaande cijfer.

White Cowbell

1. Buenas Noches
  2. Get Back To The Grove