Serpentine Path – Serpentine Path

Serpentine Path – Serpentine Path
Relapse Records, 2012

The king is dead, long live the king. Misschien wat voorbarig, maar dat is de eerste gedachte die door me heen gaat als ik lees dat Serpentine Path vormgegeven wordt door bandleden uit het ter ziele gegane Unearthly Trance, met als enige uitzondering Tim Bagshaw, één van de oorspronkelijke leden van Electric Wizard. Nu nog de muziek even aanhoren, wat vast geen straf is met zo’n line-up.

Slechts enkele luttele seconden beroeren de gitarist en bassist de hogere regionen van de hals van het instrument. Zompig laag is het devies. Pure sludge doom, beperkt tot de ruwe kern. Het draait hier om de kracht van de riff in combinatie met de loodzware, organische retro sound, dat moge duidelijk zijn. Minimalistischer en iets fuzzier dan de laatste paar Unearhtly Trance-platen, minder groove dan Electric Wizard. Het neigt zelfs iets meer richting death doom, met af en toe een vleugje Runemagick. Lipynsky houdt zich ditmaal bij een onopvallende sludgegrunt, die prima bij de muziek past.

Weinig origineel en herkenbaar, maar dat mag de loodzware pret niet drukken. De nieuwe Unearthly Trance? Nee, absoluut niet, maar dat houdt niet in dat de liefhebber van de één de ander niet kan waarderen. Serpentine Path leunt zwaar op de organische loden audiodeken die ze over de luisteraar spreiden en ze komen er goed mee weg. Geen klassieker, maar alleszins dik werk.

Tracklisting: Serpentine Path200

1. Arrows
  2. Crotalus Horridus Horridus
  3. Bats Amongst Heathens
  4. Beyond the Dawn of Time
  5. Obsoletion
  6. Aphelion
  7. Compendium of Suffering
  8. Only a Monolith Remains

• Ryan Lipynsky – Vocalen, Synth
  • Tim Bagshaw – Gitaar
  • Jay Newman – Basgitaar
  • Darren Verni – Drums

Serpentine Path – Serpentine Path

Serpentine Path – Serpentine Path
Parasitic Records, 2012

Drie leden van Unearthly Trance en de gitarist van Ramses hebben twee nummers in elkaar gezet. Funeral doom, of toch iets wat in de buurt komt.

De bassen brommen en gonzen weelderig op dit EP’tje. Als een slang besluipt Serpentine Path je met weergalmend gewaggel dat enkel sporadisch onderbroken wordt door oudschools dodelijk gebeuk in tweede versnelling. Serpentine Path is zeker niet origineel maar voor de liefhebbers van dit lamlendige leeghangers-doomgenre een regelrechte aanrader, door de reling van de redelijkheid heen.

Tracklisting: Serpentine Path 200

1. Erebus
  2. Depravity