Von – Satanic Blood

Von – Satanic Blood
Von Records, 2012

Von is het soort cultband waar vooral in undergroundkringen druk over wordt gedaan. Niet alleen door fans, maar ook door talrijke muzikanten (getuige de vele covers op menig demo). Het Amerikaanse gezelschap opereerde in de periode 87-92 en maakte indruk met een enkele demo-tape in 1992 om nog datzelfde jaar uit elkaar te vallen. Dat niet iedereen de muziek van Von kan en/of kon waarderen zorgt ook nu nog voor veel (online) discussie tussen luisteraars. In 2010 nam Von de wapens weer ter hand en nu is er dus eindelijk een volwaardige debuutplaat.

Dat de band niet de origineelste is qua titels, blijkt meteen wanneer je een blik werpt op hun discografie: Satanic Blood (demo), Satanic Blood Angel (compilatie), Satanic Blood (EP), Satanic Blood Ritual (DVD). Hun eersteling noemen ze nu dus ook gewoon Satanic Blood. Ook qua artwork zien we dezelfde beelden tot in den treure terugkomen. Het zijn zo van die dingetjes die tegenstanders nog meer op de zenuwen werken, natuurlijk.

De muziek dan. Een moeilijk geval. Dit soort releases gaan bijna altijd gepaard met hevige emoties gaande van intense euforie tot extreme teleurstelling. Een cultband die na tig jaar zijn oude songs samen met een handvol nieuwelingen op een schijf perst, draagt nu eenmaal een geschiedenis met zich mee. Voor mij persoonlijk klinkt Von anno 2012 nog altijd als de Von van de eerste demo. Maar goed, ik ben geen fan van de band en heb hoegenaamd geen herinneringen aan die aan die eerste muzikale boorling vastplakken. Objectief gezien is er ook niet zo gek veel verschil tussen de oude en de nieuwe nummers. Een nouveauté als Jesus Stain klinkt voor mij niet wezenlijk anders naast het oudere werk. Nog steeds is het al primitieve black metal wat de klok slaat. Een drietal riffs, een beukend ritme en vocalen die recht uit de hel lijken te komen: ziedaar het eenvoudige recept van een Von-song. Meer is het ook echt niet. Daarin schuilt tegelijkertijd de kracht en de controverse van deze band.

En net zoals toen zullen ook nu de meningen verdeeld zijn. Waar voor de een de rauwe productie en de eenvoud het summum zullen zijn, zal de ander eerder termen als krakkemikkig en simplistisch van stal halen. En zo blijft de polemiek rond Von voortbestaan. Ik vermoed wellicht tot ook de laatste kenners lang na de band de pijp aan Maarten zal geven…

1. Jesus Stain
  2. Devil Pig
  3. Venien