Design – Technicolor Noise

Design – Technicolor Noise
Zeta Factory, 2012

Ancona 2008. Vier Italianen besluiten op dezelfde dag op hetzelfde tijdstip om naar dezelfde bar te gaan. Ze komen elkaar tegen, willen graag een groep opstarten, maar dan is het meteen tijd om een eerste keer creatief te zijn: een groepsnaam. Als je dan met een ontzettend oncoole naam als Design afkomt, dan mag je echt wel van een slechte eerste creativiteitsronde spreken. Hopelijk is de muziek op dit debuut van een ander kaliber.

Aangekondigd als industrial rock, begint de plaat met Brits aanvoelende, lichtjes alternatieve Werchterrock. Een emozanger gaat er een paar keer gruwelijk naast en doet ook een pubercorescream. Met wisselend succes raggen de blikkerige gitaren er poppy deuntjes, oplichtende harmonics of van die typische, zagerige emoblesmelodieslierten eronderdoor. Niet mis als je publiek een middelbare school is, de emotroep is te ergerlijk voor mensen zonder acne. Tot dan toe zijn er – een overbodig rustig drum-‘n-bassritme dat de drum tijdelijk vervangt buiten beschouwing – evenveel elektronische invloeden te horen geweest dan dat er haren op de kont van Justin Bieber staan.

Dan is daar plots het industrieel overdadige Painter. Daar schilderen ze een kazooachtige autotune over de daardoor nog meer verwijfde zang, sturen ze er wat debiele dubsteppaniek langs en klinken de gitaren nog een stuk ijzerdradiger dan ze al deden. Na Painter tapt Design plots uit een ander vaatje. Je krijgt nog wel wat van die panische dubstepnoises, maar vooral de variatie aan gitaarsounds en -effectjes geeft het hier en daar een leuke kleur. Er volgen een paar stevigere Nine Inch Nails-riffs, ijle pingels of zelfs wat mathrockenergie. Moest de zang zichzelf niet zo onverstelbaar vals komen voorstellen (Introducing Myself), dan had dit debuut er op basis van de tweede helft nog helemaal doorgekomen.

Tracklisting: Design - Technicolor Noise

1. Thinking People
  2. (Turn Off The) Sun