Fates Warning in Hengelo

Fates Warning in Hengelo
Metropool, 9 november 2012

De Amerikaanse progmetal-legende Fates Warning deed begin november Nederland en Duitsland aan voor drie optredens. Zonder nieuw plaatwerk, maar dat zal in 2013 na 9(!!) jaar eindelijk veranderen, maar met een smakelijke selectie uit de band’s rijke historie werd ook Hengelo aangedaan. Zware Metalen was er in de Metropool bij.

fates

Het eerste dat opvalt bij binnenkomst in het fraaie muziekcentrum naast het station van Hengelo is dat Fates Warning de beschikking heeft over het bijzaaltje met een piepklein podium. Dat belooft niet veel goeds voor de opkomst. En dat voor een band die toch tot de groten uit de (progressieve) metal mag worden gerekend. Is het het ontbreken van een nieuw album of het feit dat de band de laatste jaren Nederland al meerdere malen heeft bezocht? Wie het weet mag het zeggen. Geen voorprogramma vanavond, we moeten het doen met Balls Out van Steel Panther dat een keer of anderhalf over de toch nog enigszins vollopende ruimte wordt uitgestort.

fw frank

Rond de klok van negen wandelt de band het podium op. Gestart wordt met One van het Disconnected-album uit 2000. Via Life in Still Water van het commercieel meest aansprekende album Parallels naar een rijke samenvatting van A Pleasant Shade Of Grey het artistiek meest aansprekende album van Fates Warning met Ray Alder als zanger. Over Alder gesproken. Hij was prima bij stem, iets dat ik niet had verwacht na beluistering van de laatste plaat van Redemption waarop de sleet op zijn stembanden duidelijk waarneembaar was. Vanavond hebben wij echter geen klagen. Grappig is dat er een multomap met teksten tegen de monitorbox van de zanger staat opgesteld. Sleet onder de hersenpan wellicht?

De laatste keer dat de band in Nederland optrad zag ik de heren in het Bolwerk in Sneek. Vanavond krijgen we nagenoeg dezelfde nummers te horen waarbij de nadruk ligt op de albums tot 2000. Een doorkijkje naar het volgend jaar te verschijnen nieuwe album krijgt het publiek in de vorm van Firefly. Het ligt in lijn van de muziek op het laatste studioalbum, FWX uit 2004. Niet al te uitgesponnen en zwaar leunend op de wat zwaardere riffs van Jim Matheos. Dat was dan ook de enige verrassing van de avond. Voor het overige vertoonde de setlist grote gelijkenissen met die van die avond in Sneek. Dus ieder album vanaf No Exit komt aan bod. Gelukkig vanavond alleen Another Perfect Day van FWX en meer van A Pleasant Shade Of Grey.

Ondanks de sobere setting bewijst Fates Warning vanavond eens te meer dat zij nog met gemak in de eredivisie van de technische metal mee kan. Het sublieme muzikale samenspel, Alder die prima bij stem was en een uitgebalanceerde songkeuze uit de rijke catalogus van de band en de anderhalf uur zijn voorbij gevlogen. Een prima invulling van de vrijdagavond. Voorzien van een plectrum van Joey Vera keer ik huiswaarts.

Ik ben erg benieuwd naar het nieuw te verschijnen album. Het tipje van de sluier dat voor de aanwezigen vanavond is opgelicht is nog niet heel overtuigend. Even geduld nog.

Setlist: fwray2

1. One