Inkilina Sazabra – Almas Envenenadas

Inkilina Sazabra – Almas Envenenadas
Infektion Records, 2012

Pedro Sazabra is een Portugese schrijver. Hij is ook de gitarist van zijn deels gelijknamige band, waarvan het eerste deel geen betekenis heeft. De lyrics komen integraal uit zijn boeken en dat met deze ‘Vergiftigde Ziel’ erbij al twee albums en vier jaar lang. Het is er weer zo eentje die zichzelf verkoopt als industrial metal, dus kwam hij terecht hier terecht.

Alweer een vergiftigd geschenk. Eigenlijk heeft het in zijn geheel iets van een christelijke eucharistieviering. Er zit geen tempo in, je hoort een vederlichte orgelist, intonatieloos voorgelezen lezingen waar je geen snars van begrijpt, af en toe een weggemoffelde gsm die afgaat, het getik van voeten die zich vervelen, belletjes… zelfs de door bites verteerde, ronkende gitaarraten kan je verklaren doordat de plaatselijke parochie te kampen heeft met een wespennest. Die paar keer dat er echt drum is, klinkt die als iemand die zich met een houten pollepel, een vergiet en een blikken deksel aan het amuseren is. Het is vooral sporadische percussie, eenhandig klavierspel dat nooit meer dan zes verschillende toetsen op een minuut gebruikt en de voorleesvocalen die je met wat ambiente impulslekjes een slappe hostie voederen.

Nu-metalachtig dreunende gitaar- en basgitaarmonotonie zijn digitaal verstuift tot een flinterdun scheurgeluid en laten zich gelukkig niet te vaak horen. De vederlichte synthsounds, de tempoloze saaiheid van de ambiente percussie en expressieloze voordracht zijn even industrial rock of metal als potloodslijpsel. Het jazzmomentje met trompet en aangepast drum- en pianowerk van Predator Mental en het bijna machtige synthwerk van Viver – Morrer durven we vermelden als iets minder verdorven. Dat ze hun vergiftigde ziel ergens anders gaan voorlezen!

Tracklisting: Inkilina Sazabra - Almas Envenenadas

1. Viagem Venenosa
  2. Abismo