The HAARP Machine – Disclosure

The HAARP Machine – Disclosure
Sumerian Records, 2012

Met Disclosure lieten de Britten van The HAARP Machine dit najaar hun “highly anticipated” debuutalbum op de mensheid los. Natuurlijk wacht volgens een bijgeleverde bio al snel de hele mensheid op het ultieme meesterwerk dat deze aanprijst, maar wat surfen op het net leert me dat de band inderdaad al redelijk wat aan haar naam had gebouwd voor deze release. Vooral de extreme progressive metal/djent-scene volgde The HAARP Machine van meet af aan met argusogen.

Het uiteindelijke resultaat is een zeer strak, aangenaam luisterbaar album dat – mede door de korte speelduur van 33 minuten – nooit verveelt. Maar echt baanbrekend wordt het eigenlijk geen moment. The HAARP Machine lanceert met zijn frisse invloeden uit het Midden-Oosten (zo komt er onder andere een sitar langs) wel een nieuw element in het vrij recente “djent” gebeuren. De roots van bandleider/gitarist Al Mu’min worden zo mooi in het geheel geïntegreerd.

Zoals bij veel bands die deze technische vorm van death metal spelen, wordt al snel Cynic naar voren geschoven als invloed. Hoewel er natuurlijk iets van te zeggen valt, zaten de songs van de pioniers uit Florida enerzijds met meer vernuft in elkaar, maar anderzijds hebben ze nooit zo hard en snedig geklonken als The HAARP Machine in bijvoorbeeld opener Esoteric Agenda of Extension To One. Neen, dan zijn bands als The Faceless, Textures en Dillinger Escape Plan betere referenties voor wie een idee wil krijgen. Gezien in dit genre het technische aspect echter primeert op het behalen van snelheidsrecords, zijn er ook enkele rustigere momenten waarop zanger Michael Semesky kan bewijzen dat hij ook met de cleane vocalen zijn plan kan trekken. De man kan zeker zingen, maar zijn zang heeft een hoog emo-gehalte, wat niet door iedereen gewaardeerd zal worden. Pleiadian Keys is hier een goed voorbeeld van.

Disclosure zal nooit uitgroeien tot een klassieker. Daarvoor klinkt het album veel te eigentijds in plaats van tijdloos. Maar wie een half uur ondergedompeld wil worden in technische hardheid met een socio-economische en politieke boodschap, haalt met deze schijf niets verkeerds in huis.

The HAARP Machine - Disclosure

1. Esoteric Agenda
  2. Lower the Populace