Nitronoise – Total Nihilism

Nitronoise – Total Nihilism
Vendetta Music, 2012

Ik ben persoonlijk niet vies van een platte, vlakke beat met metalgitaren erdoorheen en een opgefokte zanger die zijn ding doet op een agressief dansje. Dit jaar stond ik me beestig te amuseren op Summer Darkness wanneer Combichrist hard tekeerging bijvoorbeeld. De Noorse band die in Amerika verblijft maakt het voor veel metalheads mogelijk om EBM/industrial/powernoise met minder gitaargeluid dan Rammstein agressief en brutaal te houden en naast een moshpit ook eens agressief te staan “dansen”. Zo ook het Canadese Nitronoise. Dit is hun debuut.

Voor een agressieve EBM-band (de term aggrotech valt ook wel eens) moet gezegd worden dat de vocalen vrij death metal gestemd zijn. Een voorzichtige diepe grunt, zonder bijstand van cleane vocalen. Muzikaal is het volop hardtrance synthersizes met waves en speelse basslines en jaren negentig industrial-effecten, opgevoerd met typische industrialbeats. Niet ieder nummer is voorzien van gitaardistortion (loops en samples), wanneer dat wel het geval is klinkt het allemaal een pak snediger en agressiever. De enkele gabberbeats zijn in deze nooit veraf. No-one Shall Return, Armies in the Fire, Warcry en persoonlijke favoriet Built for War springen er dan ook het meest uit.

Er zijn verschillende versies van dit album, ander andere een met een remix van Combichrist en (ieuw) Nachtmahr, ik moest het stellen met Noisuf-X en Alien Vampires (de Japanse versie). Geen probleem. Voor wie het allemaal wat nieuw en onbekend is, vergeet vooral niet dat dit in de eerste plaats muziek is om hevig op te staan bewegen, niet echt om thuis eens op te zetten als luistermuziek. Of het moet zijn dat je daarmee sneller begint af te wassen of te stofzuigen.

Nitronoise

1. Killer Fuelled Machine
  2. Synchronised Beat Fuck