Obsidian Kingdom – Mantiis

Obsidian Kingdom – Mantiis
Eigen beheer, 2012

Experimenteren mag, maar het moet wel leuk blijven jongens! Een bizarre stap buiten de grenzen van de experimentele muziek staat er te lezen op dit ding. Post-black metal, post-rock, progressive metal. Een rock opera in de oude traditie, maar dan met verfrissende ideeën schrijft men in het veertien bladzijden tellende begeleidende boekje. Een bladzijde per nummer verdomme! De band heeft een duister death metal-verleden en bestaat sinds 2005 in deze vorm. Alleen de naam van de zanger, Zero Aemour Iggdrasil, doet daar nog aan denken. Men zweert dat verleden bewust af om te gaan experimenteren met geluid.

Er worden geen instrumenten onbenut gelaten om je deze teringherrie in de strot te duwen, neen. Na dat je deze geluidsbrij een keer beluisterd hebt ben je zo hopeloos uit je lood geslagen dat je niet anders kan dan dit alternatief te vinden. Dat maakt het niet noodzakelijk ook goed. In het beste geval klinkt dit als een kruising tussen Pink Floyd en het oude Venom, maar meestal gewoon als nonnen op drift met een iets te hitsige pastoor er achteraan. De helft van de nummers kan je gewoon omschrijven als tussenstukjes die het geheel aan elkaar moeten rijgen, maar zowat altijd het ‘doorzap’-effect genereren. Enerverend noemen wij zoiets. Zowat heel dit werkstuk lang krijg je dezelfde, oeverloos herhaalde riff; nu eens op piano, dan op toetsen, wat later nog eens op gitaren, een enkele keer op een niet nader te noemen takkeding. Bloed wil je zien, bloed! En veel ook! Dát of de volslagen krankzinnigheid. Slechts op enkele nummers is er ook zang, maar dat doet eerder denken aan een lyrisch studentengenootschap met een missie, dan aan wélke vorm van metal dan ook. Meerstemmige samenzang! Galmende jongenskoortjes! Welriekende oksels! Deodorant met frisse boslucht!

In sommige arty-farty milieus wordt dit als een topplaat gezien, met zeer hoge scores tot gevolg. Hier en daar zal een enkeling dit ook best wel goed vinden. Je krijgt er wél een beter politiek inzicht door. Als Spanje ooit om een reden uit de Europese Gemeenschap geflikkerd wordt, dan heet die reden Obsidian Kingdom.

Obsidian Kingdom - Mantiis

1. Not Yet Five
  2. Oncoming Dark