Infinity – Non De Hac Terra

Infinity – Non De Hac Terra
New Era Productions, 2012

Ons eigene Infinity liet op de dag dat de Maya-kalender ten einde liep Non De Hac Terra op de wereld los. Veel onheilspellends is er die dag niet gebeurd, maar misschien is dit er dan toch een uitzondering op geweest. Het is de vijfde full-length voor deze bezeten Nederlanders en de kwaliteit wordt duidelijk doorgezet.

Infinity heeft altijd een product gehad dat wat refereert naar gouden oude tijden waar de melodieën van Dissection voor schering en inslag zorgden en de attitude van Immortal en Mayhem nog hoog stond aangeschreven. Sommige van de songs op deze plaat passen nog steeds erg in dat kadertje, zoals de magnifieke melodieën op The Opponent of Onwards The Funeral Pyre die van mijn part los op één of andere oude Dissection-plaat hadden mogen staan. Ook die semi-akoestiek of akoestiek (prachtig op Unholy Sacrament of afsluiter The Inevitable Darkness) die hier en daar even erdoor baant, past mooi in dat kader. The Grey Stone Monument voelt dan weer aan als een song die meer in het oeuvre van een band als Secrets of The Moon of de tweede helft van de discografie van het Belgisch Gorath past. Enigmatisch, met snijdende gitaarintermezzo’s en logge, gedempte fases. Zoals altijd petje af voor wonderkind Balgradon Xul die dit op Absu-wijze even allemaal al drummend inzingt, maar duidelijk ook alles van bas en akoestische gitaar voorziet.

Een stevig werkje waarop uiteraard het warm water niet uitgevonden wordt, maar ik durf zonder schroom te zeggen dat Infinity anno 2013 dé band is die in Nederland materiaal van de oude stempel opdient van het hoogste niveau. Een Dissection fan, of ieder die het begin van de jaren ’90 mist met zijn koude winterbergen en grimmige wouden, haalt Non De Hac Terra in huis, net als al het voorgaande van deze heren.

Infinity - Non De Hac Terra

1. Non De Hac Terra
  2. The Opponent