White Oak – Contouren van het Niets

White Oak – Contouren van het Niets
Eigen Beheer, 2012

Een nieuwe band staat op in de provincie Utrecht. White Oak, u zag de naam misschien al prijken op een affiche ergens te lande. Twee ex-Vaniraten met twee compagnons trekken ten strijde met een eerste demo die de welluidende naam Contouren van het Niets meekreeg. Eén Engelstalig en drie Nederlandstalige nummers. Niet voor het één of ander, maar ook in dit geval zijn de teksten zowaar aangenaam om te lezen. Grimm, Akelei, Botilistum… zelfs al versta je ze amper, de teksten mogen er wezen. Ook de doven onder ons worden verwend.

De term White Oak zal bij de meeste mensen vooral een belletje doen rinkelen in het kader van Bram Stoker’s Dracula. Vampieren worden namelijk bij voorkeur gedood met een houten staak afkomstig van een zeldzame witte eik. Geen idee of deze band deze link ook heeft gelegd. Zeker is wel dat dit genootschap muziek brengt zonder enige vorm van pretentie. Black metal met een terneergeslagen karakter zonder daarbij zijn giftige natuur te verliezen. De atmosferische klanken klieven zich doorheen de relatief primitieve sound, geruggensteund door semi-melodische leadlijnen en een meewarige bas die mooi in de mix werd verinnerlijkt. Het totaalgeluid leunt dicht aan bij een live-ervaring, behalve de drum die in zijn bassen naar je toekomt, terwijl de rest van het geluid van het luchtruim kiest. Dopplereffect of niet, het bezorgt me een benauwend claustrofobisch gevoel dat terzelfder tijd als rauw en realistisch ervaren wordt.

Het is een demo en het blijft een demo. Los van het derde nummer Zwijgend Leven waar de consistentie soms weg is (hiaten in de sound) mag niet miskend worden dat de combinatie van vroege negentiger jaren black en hedendaagse structuren in dit Contouren van het Niets zegevieren. Ik hoop dat deze heren niet teveel veranderen aan hun formule. Dit mag er zijn. Gratis te downloaden, legaal (as usual), via de link.

White Oak

1. Waters of Old
  2. Hier, Waar de Tijd Stil is Blijven Staan