Audrey Horne – Youngblood

Audrey Horne – Youngblood

Napalm Records, 2013

De laatste jaren valt het mij op dat er uit verschillende hoeken en gaten van het metal/hardrock landschap bands opkomen die schaamteloos de jaren zeventig als muzikaal uitgangspunt nemen. Rival Sons en Graveyard zijn voorbeelden van bands die een behoorlijke populariteit genieten met totaal gedateerde muziek. Gedateerd op een positieve manier uitgelegd. Dat dan weer wel. Audrey Horne, vernoemd naar een personage uit de jaren ’90 hit-serie Twin Peaks, kan wat mij betreft zo in het rijtje retro-acts geschaard worden die hun muzikale geweten voeden uit lang vervlogen tijden. En populair mogen ze van mij worden.

Youngblood staat boordevol met lekker in het gehoor liggende nummers waarbij de invloed van Thin Lizzy door de veelvuldig ingezette twinleads overduidelijk is. Een schaamteloze kopie is het echter niet, daarvoor weet de band genoeg eigen ingrediënten toe te voegen. Zanger Toschie heeft een aangenaam stemgeluid dat het midden houdt tussen dat van Paul Stanley (Kiss) en meer nog Gary Cherone (Extreme, Van Halen). Youngblood telt tien prima songs die onderling genoeg van elkaar verschillen om te blijven boeien, maar evenzo een rode draad bevatten zodat het album niet overkomt als een ratjetoe.

Uitschieters zijn er niet te duiden wat mij betreft. Iedere song heeft wel wat. Het machtige gitaarspel dat vooral subtiel is in combinatie met het heerlijke stemgeluid van Toschie weet mij te verleiden om Youngblood dat slechts veertig minuten klokt meerdere keren achter elkaar op te zetten. Hier en daar heeft het allemaal wel iets weg van een band als Glyder, maar waar bij Glyder de albums niet over de hele linie weten te boeien heeft Audrey Horne dat euvel niet. Neem daarbij dat het album klinkt als een klok, laat je niet op het verkeerde been zetten door het wanstaltige artwork, en liefhebbers van licht melancholische classic rock weten genoeg. Ik zet hem nog eens op.

ah

1. Redemption Blues
  2. Straight Into Your Grave