Stone Magnum – Stone Magnum

Stone Magnum – Stone Magnum
RIP Records, 2012

Het mooie van albums reviewen is dat er zo nu en dan wat nieuwe bands passeren. Sommige zijn de moeite waard, andere weer niet. Maar bij elk debuutalbum blijft het uiteindelijk afwachten. Zo ook bij dit Stone Magnum dat haar gelijknamige debuutalbum uitbrengt op het ultra obscure RIP Records (informatie graag?). Gelukkig ook enkel op vinyl en alles via de eigen site dus lekker overzichtelijk.

Wat doet Stone Magnum dan? Hélémaal niets nieuws. Heavy rock/doom in de stijl van oude Black Sabbath, Saint-Vitus en ga zo maar door. Het geijkte rijtje dus eigenlijk. Mocht dit niet uw “cup of tea” zijn heeft het bijzonder weinig zin om verder te lezen. Toch valt er voor de liefhebbers onder u hier echt voldoende te genieten. Hoewel opener Fallen Priest nog voornamelijk de heavyrockkant opgaat met een redelijk tempo komt met Locksmith Of Misery de doom écht om de hoek kijken. Dit is ook waar ik ze persoonlijk het sterkst vind. Lekker net over de top, voornamelijk op de vocalen die soms wat naar Ozzy neigen in zijn solojaren. Na deze twee uitersten gehad te hebben worden de verschillende snelheden hierna lekker afgewisseld tijdens de nummers en gaan we van lekker rollende riffs, naar loodzwaar zichzelf voortrekkende bassen. En misschien hoort iemand, net als mijzelf, wat zwemen van het oude Metallica voorbij komen in de eerste minuten van Grave Of Cryptic Sorrows, dat overigens een geweldig nummer is met fantastisch gitaarwerk.

Echt alles hebben we eerder gehoord, maar zolang het met de overtuiging wordt gebracht die deze muzikanten hier tentoon spreiden mag dat volgens mij niet uitmaken. Dit is gewoon de heavy doom naar traditioneel recept, en zo hebben veel mensen het gewoon graag. Geen originaliteitsprijs hier, wel een spontaniteitsprijs.

Stone magnum

1. Fallen Priest
  2. Locksmith Of Misery