The Fall Of Every Season – Amends

The Fall Of Every Season – Amends
Grau, 2013

Mijn speurtocht naar éénmansband The Fall Of Every Season levert me gunstige resultaten op. Het album Amends ontvangt gemiddeld negen uit tien punten. Wie ben ik om hier dan niet eens goed voor te gaan zitten. Wat algemene informatie eerst, Marius Strand is die ene man achter The Fall Of Every Season en maakt melancholische death- en doom metal, contrasterend met akoestische passages.

Het in Japanse stijl getekende artwork van de albumhoes raakt me niet. Gelukkig is dat geen hekel punt, het draait nochtans om de muziek. Vooropgesteld dat ik altijd veel respect heb voor muzikanten die zowel alle instrumenten als de productie beheersen, wil ik dat ook hier even aankaarten. Ik vind het een eervolle vermelding waard. De vijf tracks zijn op één nummer na allemaal boven de elf minuten lang. Het kon bijna niet uitblijven, maar in het begin van de track Come Waves bijvoorbeeld, hoor ik al Opeth. Qua zang, qua sfeer. Het album opent in ieder geval met een prima opbouw van semi-akoestisch werk dat langzaam en kalm aan overgaat in melancholisch huilend gitaarspel. Het tempo ligt niet hoog over het algemeen, maar is het nodig?

Het is mij ook wel duidelijk waar de hoge scores vandaan komen. Doe het maar eens in je eentje. Een plaat wegzetten alsof je met een voltallige band, vele instrumenten en backing vocals staat te spelen. Het geluid is perfect uitgemixt. Zeker in de rustige passages is er ruimte voor de basgitaar, die minstens zo goed uit de verf komt als de andere gitaren. Dat heb ik ook wel eens anders gehoord. Loepzuiver is het. Het album staat bomvol sfeervolle melodische stukken, afgewisseld met goede grunts, cleane vocalen en de soundscapes weten elk nummer de hele speelduur boeiend te houden. Aanrader voor een wat meer ontspannen avond, jezelf lekker mee laten slepen op dit werk, en met de muziek mee blijven ontdekken, in hogere sferen terechtkomend.

The Fall Of Every Season - Amends

1. Sole Passenger
  2. The Mammoth