Defeated Sanity – Passages Into Deformity

Willowtip Records, 2013

Onze Oosterburen brengen weer eens een lekkere old school death metal-release uit. Dat is volgens mij alweer een tijdje geleden ook. Defeated Sanity kwam begin februari met de opvolger van het de vorige full length Chapters Of Repugnance (2010), Passages Into Deformity. Een plaat vol technische botverbrijzelende death metal met een jaren ’90 jasje.

Wat Defeated Sanity net iets anders maakt dan veel andere bands die het trucje ook beheersen, is dat ze toch hun uiterste best hebben gedaan in elk nummer een duidelijk hoorbaar ingewikkeld instrumentenkunstje te plaatsen. Deze vallen je ook meteen op tijdens het luisteren, wanneer ze onverwachts en duidelijk aanwezig zichzelf onderscheidend van de rest tevoorschijn komen. Het beste voorbeeld hiervan is misschien nog wel te vinden in het afsluitende nummer Martyrium, waar ik dicht tegen het einde getrakteerd word op een ‘drumsolo’ die op het eerste zicht wat misplaatst lijkt te zijn, maar wel degelijk een unieke wending aan de track geeft.

In andere tracks schieten er met regelmatig verfrissende basloopjes naar voren, of wederom wat a-ritmisch gedrum wat representatief is voor de techniek die deze Duitsers beheersen. Het hele album geeft ons in totaal 38 minuten brutale, met enige slamriffs doorspekte echte old school death metal. En niet bepaald soft. De diepe grunt van zanger Konstantin die met tijden iets weg heeft van zijn Dying Fetus-collega is de jus over de toch al vettige en loodzware brok zware metalen. Eindeloos voortraggend, en ook zeker vooruitgegaan op de algehele productie en de songwriting ten overstaan van de vorige langspeler.

1. Initiation
  2. Naraka
  3. Lusting