Kingcrow – In Crescendo

Kingcrow – In Crescendo

Sensory Records, 2013

Het inmiddels vierde album van de Italianen en pas het eerste dat Zware Metalen van een mening voorziet. Feitelijk een grof schandaal wetende dat de band hoge ogen heeft gegooid tijdens ProgPower en in voorprogramma’s van Jon Oliva’s Pain en Redemption. Inmiddels wordt er getourd met Pain Of Salvation. Om even aan te geven in welk straatje je Kingcrow zou kunnen positioneren. Deze Italianen nemen uit het progressieve genre acts als Opeth, Riverside, Porcupine Tree en zelfs Dream Theater als voorbeeld en schuwen niet om bijna letterlijke fragmenten van die combo’s in de eigen sound terug te laten keren.

Is dat erg? Integendeel. Kingcrow weet een eigen draai aan de invloeden te geven en verstaat de kunst om dat in pakkende songs (daar zouden vele bands die dezelfde invloeden koesteren een voorbeeld aan kunnen nemen) te vertalen. Neem daarbij dat de variatie op In Crescendo in ruime mate aanwezig is en ik kan je vertellen dat deze plaat inmiddels al vele rondjes in mijn speler heeft gedraaid.

In Crescendo opent met het aan Dream Theater-refererende Right Before. Veel aandacht voor toetsen en gitaar, maar geen overdaad. Porcupine Tree is waarneembaar in This Ain’t Another Love Song en in de variatie op Deadwing, The Drowing Line. The Hatch wordt gedragen door dezelfde tokkels als Pink Floyd‘s Set The Controls For The Heart Of The Sun. En op deze wijze is een bespreking van de hele plaat mogelijk. Het is enerzijds een feest van herkenning en anderzijds een groot muzikaal avontuur dat bij iedere luisterbeurt nieuwe geheimen weet prijs te geven.

De gebruikelijke valkuilen waar mediterrane bands nogal eens intrappen (belabberd accent, overdreven pathos en eenvormigheid) worden kundig vermeden door Kingcrow. De productie is kristalhelder en in alle opzichten geslaagd. Liefhebbers van de meer atmosferische koers van Riverside, maar ook diegene die, net als ik, van mening zijn dat Porcupine Tree piekte op In Absentia en Deadwing spoeden zich om In Crescendo in huis te halen.

kingcrow

1. Right Before
  2. This Ain’t Another Love Song