Riverside, Jolly en Dianoya in Hengelo

Riverside, Jolly en Dianoya in Hengelo
Metropool, 23 maart 2013

Collega Kamminga was, terecht, erg te spreken over Shrines Of New Generation Slaves, de nieuwste van de Poolse proggers van Riverside. En als Jolly dan ook nog in het voorprogramma staat dan is Zware Metalen er natuurlijk bij. Een verslag van een heerlijk prog-avondje in een ijskoud Hengelo.

De voor de tijd van het jaar lage temperatuur en de snijdende oostenwind zorgden voor een koude uitstap in Hengelo. Dianoya was één van de twee voorprogramma’s, maar die heeft uw verslaggever niet gezien. Excuses daarvoor. Iets met te laat weg, maar dat terzijde. Jolly daarentegen stond hoog op het verlanglijstje om te bekijken en gelukkig waren zij nog niet begonnen toen ik de behoorlijk gevulde grote zaal van de Metropool binnenstapte.

jolly band

Het is bijkans een wonder dat het New Yorkse kwartet op de planken stond in Hengelo. Drummer Louis Abramson refereerde aan het feit dat net voor afronding van hun derde plaat door het natuurgeweld in hun thuisstad bijkans de gehele repetitieruimte en woningen van leden van de band het heeft moeten ontgelden. Het heeft de band er niet van weerhouden om The Audio Guide To Hapinness (part 2) uit te brengen en het voorprogramma van Riverside gedurende deze toer te verzorgen. Afgaand op de enthousiaste wijze waarop hun toch wel afwijkende muziek wordt gebracht verwacht ik dat de band minimaal de statuur van de Poolse hoofdact van vanavond kan bereiken. Onder aanvoering van zanger/gitarist Anadale (die er met hoed uitziet als het cleane broertje van Stevie Ray Vaughan) weet Jolly het publiek goed mee te krijgen. Nummers van voornamelijk de tweede plaat, komen langs die strak en energiek worden neergezet. Vooral het dromerige Joy en Where Everything’s Perfect doen mij veel. De kleine drie kwartier speeltijd zijn voorbij voor je er erg in hebt. Dit smaakte duidelijk naar meer.

riv

Riverside heeft een bijzondere band met Nederland. Hier speelden de heren voor het eerst buiten de landsgrenzen en bij iedere tour staat ons land op de agenda. Twee jaar geleden speelden ze ook al in de Metropool. Voor mij was het, na hun optreden op Huntenpop in 2007, bijna zes jaar geleden dat ik de band rond Mariusz Duda aan het werk zag. Wat opvalt is dat Duda aanzienlijk minder afstandelijk dan voorheen overkomt, in belabberd Engels grapjes maakt en een A4-tje met Nederlandse tekst uit zijn broekzak vandaan tovert om het publiek in hun moerstaal welkom te heten. Het charme-offensief werkt. Tijdens de eerste nummers blijkt dat Duda nog niet helemaal hersteld is van de griep die de band noopte de show in Sheffield af te zeggen. Na twee, drie nummers lijkt het probleem verholpen.

riv mar

De setlist van vanavond staat uiteraard in het teken van het meest recente Songs Of New Generation Slaves. Praktisch het hele album komt, afgewisseld door ouder werk, langs. De nieuwe nummers worden op aan het origineel getrouwe wijze vertolkt waarbij slechts aan The Depth of Self-Delusion een bassolo wordt toegevoegd. Van de in 2011 verschenen EP Memories In My Head krijgen we Living In The Past te horen. Een verrassing wat mij betreft. Die EP behoort, evenals Rapid Eye Movement niet direct tot mijn favoriete uitspattingen van Riverside. Het uitbundige debuut wordt overgeslagen. Van Second Life Syndrome komt in de toegift alleen Conceiving You voorbij. Persoonlijk vind ik dat jammer, maar het geeft wel aan dat de band vooruit durft te kijken.

De ‘nieuwe’ koers die de band met Songs Of New Generation Slaves heeft ingezet wordt vanavond tijdens de New Generation-tour uitstekend vertolkt. Ik kan dan ook niet anders dan constateren dat Riverside één van de weinige bands in het genre is die echt progressief durft te zijn en dat op een natuurlijke manier weet over te brengen. De band klinkt volwassen, speelt zelfverzekerd en straalt spelplezier uit. Een volgende keer wacht ik niet nogmaals zeven jaar om de band te zien spelen.

Wat mij bij blijft van vanavond is het grote aantal, toch wel wat oudere, bezoekers. Jolly dat ik nog wel eens hoge ogen zie gaan gooien en een Riverside dat volledig in zijn kracht speelt. Al met al was het een geweldige avond voor zowel de Metropool, de bands en de bezoekers. Thuisblijvers hebben wat gemist.

Setlist Riverside:

1. New Generation Slave
  2. The Depth of Self-Delusion