Styxian Industries / Redreom – Split

Styxian Industries / Redreom – Split
Total Death Records, 2012

Een split-EP van het Nederlandse Styxian Industries en het Duitse Redreom. Aangezien de herrie van anti-humanband Redreom als eerste op de tracklist staat zal ik de betreffende EP Toete als eerste bespreken.

Na het beluisteren van de eerste twee tracks had ik hier eerlijkheidshalve al geen zin meer in. Repetitieruimte-opnames zijn nu eenmaal niet mijn favoriet, zeker niet als het zo’n “ondefinieerbare” bak pleurisherrie betreft. Nog een keer dan, van voor af aan. Niets veranderd. Met half dichtgeknepen ogen probeer ik door de overdreven harde basdreunen de rest van het geluid waar te nemen. Dit lukt, maar levert me nog steeds geen prettig gevoel op. Zieltergend gekrijs tot daar aan toe, maar ik heb Burzum op zijn slechtse dagen beter horen “zingen”, en heel het oeuvre van Varg vind ik sowieso al slecht. Het black metal-gedeelte zit best snor hoor. De gitaarriffs zijn van het underground oldschool-kaliber met een dito weinigzeggende baslijn en een bescheiden “hoempapa”-drumpatroon. Dat kan er nog mee door, zeker in track drie en vier, waar eigenlijk niet eens zo’n slecht potje gespeeld wordt. Beetje tegenstrijdig allemaal. Jammer van het geluid (dat overigens beter lijkt te worden naarmate de EP vordert).

Eindelijk, ik mag door naar Styxian Industries en hun EP Manifestation Exaltation Revelation. Ook pleurisherrie, maar wel herrie die ik sinds afgelopen zondag zeker een warm hart toedraag. De industriële black metal is grotendeels koud en gevoelloos, maar ik denk dat ik een klein voordeel heb de band live gezien te hebben voordat ik me verder aan deze EP waag. Op het podium produceert dit Nederlandse trio namelijk een geluid waarvan je in eerste instantie zou denken dat er met backingtracks en samples wordt gewerkt. Dit is echter niet het geval. Drummer Mr. F gebruikt namelijk distorted elektronische drumpads naast het raggen op zijn metalen drumstel, zanger Ir.T is naast de drager van de (vervormde) vocalen ook handig met zijn elektronica en doet dus ook aan multitasken, en gitariste Ms.M draagt het complete gitaarspel niet geheel onverdienstelijk in haar eentje.

Styxian Industries

Ondanks dat dit bandje multi-getalenteerd genoemd kan worden moet je dit soort muziek natuurlijk wel kunnen verdragen. Ikzelf vind de tracks waar wel iets van emotie inzit (blijkende uit het gitaarspel halverwege Von Neumann Machines bijvoorbeeld, naast andere tracks) fijner om naar te luisteren dan het ijskoude, stalen (maar niet slechte!) gedreun van de basis. Ik weet niet of ze het me kwalijk nemen dat ik het hardcore-beats noem, maar zo klinkt het elektronisch gebeuk her en der in mijn oren. Ik verteer het live beter dan op schijf, maar doet dat er toe? Denk het niet. Styxian Industries maakt chaotische black metal, soms diep en duister, soms zo industrieel dat een metaalfabriek ondergeschikt zou zijn aan deze band. Voor het Nederlands erfgoed voorlopig een wat unieker bandje. Niet te vergeten, de opnamekwaliteit is beduidend beter dan die van Redreom.

Styxian Industries / Redreom - Split

1. Massenvernichtung Part II
  2. Nekroromantik