Anup Sastry – Ghost

Anup Sastry – Ghost
Eigen Beheer, 2013

Eerst de formaliteiten. Anup Sastry is een 22-jarige Amerikaan met Indische roots. Ja, als je twee letters verandert van plaats dan krijg je een bruine lekkernij, maar daar gaan we niet dieper op in. Anup drumt bij Jeff Loomis, ex-Nevermore natuurlijk, bij
Skyharbor
en bij Intervals. Anup is drummer en muzikaal technicus.

Toen ik deze plaat voor het eerst hoorde dacht ik dat er een muzikaal mirakel zich aan het voltrekken was. Nooit eerder had ik dergelijk extreem complex technisch iets gehoord! Al snel bleek het gitaarwerk onmogelijk strak en sterk te zijn, zelfs mijn meest naïeve kantje kon het niet meer geloven. En inderdaad, het betreft een gesamplede gitaar met een SEGA-sound waarmee extreem technische djent geassembleerd wordt. Nu, je moet het maar doen, het blijft indrukwekkend en het gepuzzel zal heel vele uurtjes in beslag genomen hebben.

Kern van de zaak blijft natuurlijk het drumwerk, dat minstens even amusant is om te beluisteren. Het is een ferm staaltje “kijk eens wat ik kan”, maar de nummers zitten ingenieus in elkaar en zijn niet zomaar een collage aan fragmenten maar doordachte structuren met een echte metalbeleving. Soms is het allemaal te gek voor woorden, zit ik schaapachtig te lachen bij zoveel technisch vertoon, maar het doet me wel iets, in tegenstelling tot de zoveelste “sterke subtopper” die misschien niet vals speelt.

Toegegeven, na de tiende/elfde speelbeurt begint het ietwat van zijn glans te verliezen, al blijft het waanzinnig geflipt. Deze gast verdient het mijns inziens zeker om viraal te gaan en dankzij de mogelijkheid om zijn album gratis te downen krijgt dat een duwtje in de rug. Ik geef er alvast ook een duwtje bij.

anup

1. Legend
  2. Limitless