Ghost – Infestissumam

Ghost – Infestissumam
Loma Vista Recordings, 2013

Het naamloze rapaille dat zichzelf de naam Ghost heeft toegedicht laat langspeler nummer twee op deze verdorven aarde los. Infestissumam is de naam en opvolger van (ondertussen wel cult) hit Opus Eponymous. Tegelijk zorgt de band ervoor dat ik hiermee in dit nog prille jaar één van de meest gevoelige releases te pakken heb indien het om de opinie gaat. Bij deze heren (/dames?) komt dat typische ”hate it or love it” gevoel opzetten, dat de verdeeldheid nog sterker maakt. Het forum topic is immers sinds het verschijnen van deze plaat weer uitermate levendig.

De typische kenmerken van Ghost zijn gebleven, te weten de heavy metal geworteld in de jaren zeventig, cleane zang afgewisseld met koortjes tijdens meezingrefreintjes. Het is in zwaarte, voor zover je daarover praat bij deze band, zelfs afgezwakt en de poppy Abba-achtige invloeden zijn toegenomen. Je zou bijna denken dat van voornoemde ook leden hierin zitten. De productie is weer prima en de instrumenten worden nog net zo vaardig bespeeld als voorheen. De macabere randjes komen weer duidelijk terug in de teksten en het gebruik van de keyboards wat zorgt voor een ietwat duistere sfeer over de soms vrolijk aandoende nummers. Toch wordt ook hier de muziek nog gedragen door aanstekelijke riffs, hoewel er wat vreemde lijnen terugkomen. Zo is daar bijvoorbeeld Secular Haze waar er een soort circusthema doorheen klinkt, of één van mijn persoonlijke favorieten, Ghuleh/Zombie Queen met een waanzinnige opbouw waarbij mij eigenlijk werk van Queen en The Beach Boys voor het tweede stuk te binnen schiet hoewel het eigenlijk niet te vergelijken is.

Gelukkig is ook de metal nog terug te vinden in Per Aspera Ad Inferi of Depth Of Satan’s Eyes dat mij qua titel haast aandoet als liefdesliedje. En zo blijf je eigenlijk vreemde vergelijkingen trekken tijdens beluistering van dit album. Waar de voorganger dan misschien qua verrassing groter was, is hier het hele concept beter uitgewerkt en beter uitgedacht waarmee de discussie kan beginnen of dit album het debuut overtreft en of er dit jaar nog een plaat wordt uitgebracht met slechter artwork.

Ghost

1. Infestissumam
  2. Per Aspera Ad Inferi