Vikingore – Wolves in the Battlefront

Vikingore – Wolves in the Battlefront
Noisehead Records, 2013

De tijd dat Viking metal exclusief werd gemaakt in de Vikinglanden (Noorwegen, Zweden, Denemarken) ligt al lang achter ons, maar toch associeer ik Spanje nog steeds niet met Vikings. En toch bestaat het, Vikingore brengt Spaanse viking metal. Persoonlijk vind ik Vikingore een achterlijke naam, en de naam van het album is al niet veel beter. Volgens mij is Wolves in the Battlefront niet eens correct Engels, of het moest een persiflage op Wolves in the Throne Room zijn natuurlijk.

Laat ik het maar over de muziek hebben. Vikingore speelt viking metal die heel dicht aanschuurt tegen old school death, met slechts een beperkt gebruik van de melodische pagan passages. Ze gebruiken ook geen keyboards of ‘traditionele’ instrumenten, ze houden het gelukkig redelijk sober. Het album begint tamelijk zwak, The Wrath kiest voor redelijk doorsnee pagan gitaren en Ymmir’s Disembowelment is eigenlijk gewoon middelmatige death. Pas halverwege het derde nummer, Justice’s Fall komt Vikingore een beetje op gang, met snellere, agressievere riffs die recht uit het repertoire van Amon Amarth geplukt lijken. Origineel is het natuurlijk niet, maar als je dan toch een Amon Amarth-kloon wil zijn, kan je er beter een deftige zijn.

Eigenlijk is het nummer The Witchery een goede samenvatting van dit album: enkele ongeïnspireerde death metal-stukjes, gekruid met uitstekende Amon Amarth-namaak. Conclusie: geen geweldig album, maar wie echt niet kan wachten op de volgende Amon Amarth-plaat kan hier wel even mee voort.

Vikingore – Wolves in the Battlefront

1. The Wrath
  2. Ymmir’s Disembowelment