Immolation – Kingdom of Conspiracy

Immolation – Kingdom of Conspiracy
Nuclear Blast, 2013

Ah nice! De nieuwe Immolation werd onlangs bij door de brievenbus getorpedeerd. Een krater op de plek waar ooit de deurmat lag is het gevolg. Logisch ook, want het kan niet anders dan dat Kingdom of Conspiracy na het magistrale Majesty and Decay (2010) en de razende EP Providence (2011) ook weer inslaat als een spreekwoordelijke death metal-bom vanjewelste.

Wie Providence in zijn bezit heeft en kickt op het titelnummer van dat plaatje, zal ook met Kingdom of Conspiracy weer geheel in zijn of haar nopjes zijn. Immolation staat in 2013 namelijk ook weer garant voor relatief afwisselende, ietwat verwrongen death metal. Technisch op gepaste momenten, majestueus en hondsbrutaal tegelijk, wanneer het nodig is. Liefhebbers van de band zal het niet ontgaan dat dit album de meest heldere en (op positieve wijze) gladgestreken productie ooit bevat. Nu stond de band jarenlang bekend om haar (onbedoelde?) wollige sound, dus er is in dit geval geen ontkomen aan. Wees echter niet bang, want Immolation is ook op deze negende langspeler onmiskenbaar Immolation. Dat betekent naast eerdergenoemde factoren, ziekelijke riffs zonder poespas (het afwisselende Serving Divinity is een geweldig voorbeeld), razende blasts (God Complex) en uit wanhoop gillende gitaren die voor 40 minuten worden blootgesteld aan ernstige martelingen (Echoes of Despair, The Great Sleep).

De blaffende, kortstondige grunt-preken van Ross Dolan maken het af, zoals we dit van hem gewend zijn. Al met al dus niks nieuws onder de Immolation-zon, en dat is maar goed ook. Kingdom of Conspiracy ligt qua kwaliteit en brutaliteit in het verlengde van zijn voorganger, maar bereikt je trommelvliezen desondanks op uiterst frisse wijze. Eén van Amerika’s langstlopende death metal-instituten leeft meer dan ooit. Hopelijk krijgen we flink wat tracks van deze plaat te horen op Neurotic Deathfest.

Immolation - Kingdom of Conspiracy

1. Kingdom of Conspiracy
  2. Bound to Order