Revelation – Inner Harbor

Revelation – Inner Harbor
Shadow Kingdom Records, 2013

Ik kreeg Revelation’s nieuwste plaat aangeleverd, maar feitelijk wel een re-release op een ander label. De schijf kwam eerder uit aan het begin van het laatste kwartaal van vorig jaar. Volgens sommigen de uitvinders van het genre, in ieder geval een bekende band in de kring van liefhebbers. Het kan ook bijna niet anders, dit trio opereert zowel als Revelation en als Against Nature. Een simpelere omschrijving voor de muziek op Inner Harbor die ik tegenkom is seventies biker- rock. Voor de leken maakt het dit mogelijk wat toegankelijker, makkelijker om er een voorstelling bij te maken. De muziek is uitermate geschikt voor bebaarde bikers, die van stevige tunes houden met qua productie ook echt een jaren zeventig-gevoel. Natuurlijk mag ieder ander zich ook eens aan deze release wagen en kenners kunnen deze blind aanschaffen.

Zes tracks op deze release, iets minder dan 35 minuten aan muziek en inmiddels het zevende studioalbum van de geroemde mannen, in de vorm van Revelation, naast alle releases als Against Nature (ook bijna 20!). Afsluitend nummer Allegory Of Want is eigenlijk het ultieme plaatje van deze schijf. Iets meer dan zes minuten echte doom rock, een plaat waarnaar de term vernoemd zou kunnen zijn. Het niveau psychedelisch haalt het op de schijf nergens echt (behalve na de toevoeging van toetsenpartijen in Terribilita), hypnotiserend echter wel redelijk. De stem van zanger John Brenner heeft een aparte klank en duidelijk een ziel. Een sterk punt, want een goede vocalist en bijblijvende gitaarpartijen kunnen een topplaat vormen in dit moeilijke genre. Een must have voor fans, alle kritiek wijst op een wederom geweldige schijf.

Revelation – Inner Harbor

1. Inner Harbor
  2. Terribilita