Kruna – Last Century

Kruna – Last Century
Bakerteam Records, 2013

Kruna, een naam als een andere. Niet dus, ik lieg. Het is een Italiaanse band die al tien jaar bezig is en nu debuteert op het Bakerteam label, waar vele bands hun eerste gooi naar onsterfelijkheid krijgen aangeboden. Ze doen het melodisch death metal-gewijs.

We hebben het allemaal al gehoord, deze moderne vorm van Scandinavische death metal. De interpretatie van Göteborg-melodieusiteit die her en der aardig wat dynamiek ontwikkelt wordt omgeven door breaks en core-metal om het publiek in beweging te zetten, terwijl niet iedereen daar voor gewonnen is.
Als luisteraar is het wederom een spagaat tussen beluisterbare melodeath/neothrash uit Zweden en Finland enerzijds en Amerikaanse springveer-core die ruikt naar death metal, maar er uitziet als een aspirant houthakkersclub. Het heavy snelweg-gitaarwerk is echt wel interessant om te horen, met uitschieters tijdens Not For Me, waar ik zeker van onder de indruk ben. Last Century wordt alleen te dikwijls onderbroken door ingrepen die de energetische beleving zouden moeten aanzwengelen, iets wat in mijn oren niet rijmt met de muzikale waarde en uitvoering die de band ten berde brengt.

Jammer van de drang naar gemosh van deze band, die daarmee de meeslepende melo-sfeer regelmatig onderbreekt voor fysieke doeleinden. Het is namelijk best wel aangenaam materiaal dat uit de boxen ontsnapt als het geen powertraining-soundtrack betreft. Zeker afsluiter Armor laat horen dat Kruna een degelijk niveau songwriting in huis heeft dat je ook aan de stoel gekluisterd kan houden zonder dat je per se je inboedel aan diggelen hoeft te slaan.

Kruna

1. Man God’s Temple
  2. Bloody Centuries