Monte Penumbra – Heirloom of Sullen Fall

Daemon Worship Productions, 2013

Monte Penumbra is de nieuwste aanwinst van het ondertussen best wel roemruchtig te noemen Daemon Worship Productions. Deze Portugese band die bestaat uit twee leden debuteert meteen op een hoog niveau, hetgeen ook te verwachten valt op DWP. World of Warcraft-fans zullen er aan zijn voor de moeite, de betekenis van de albumtitel gaat verder dan het virtuele spelletje.

Heirloom of Sullen Fall bevat black metal-muziek met een typische aanpak, die zijn gelijke allesbehalve vindt in die andere band van gitarist W.uR, die bij het Nederlandse Israthoum actief is. Monte Penumbra baart sterk bedoomde black met ritualistische taferelen voort, deels hypnotiserend opstijgend, deels nihilistisch ontnuchterend. Het tempo ligt veelal laag, wat enige souplesse vraagt van de duistergezinde luisteraar die normaal zijn he(i)l zoekt in onnavolgbare impulssalvo’s en voortdurende narcotische loops. Wie echter de moeite doet en de rit uitzit kan Heirloom of Sullen Fall ervaren als een trage doch ravissante reis in de dreigende diepte van verdorde laaglanden. Vooral tijdens Circulus Vitiosus is de kritische weerstand jegens lusteloze black het minst bestand tegen de overmacht aan downers. Heirloom of Sullen Fall staat zeker niet gevuld met dergelijke zwaartekracht, maar met enige voorliefde lukt het wel om de afgrond in te donderen richting innerlijke demonen. Luisteraars van Franse black in tweede/derde versnelling en een orthodoxe toets zullen wellicht dit verkiezen boven de meeste andere releases van deze maand.

Oja: ons aller Mories (Aderlating, Gnaw Their Tongues, 537152 andere interessante creaties) is de man achter het artwork. Zijn vingers zijn dus tot meer in staat dan alleen het maken van abstracte composities.

Monte Penumbra

1. By Depths Occult
  2. Dark Figure