King Hiss – Snakeskin

King Hiss – Snakeskin
Eigen Beheer, 2013

Hebben we een sparringpartner gevonden in België voor Channel Zero? Het zou wel eens kunnen. Uitdager van dienst is King Hiss. Het West-Vlaamse gezelschap komt pas om de hoek loeren met zijn eerste EP en mag al meteen het podium op deze zomer, op het Graspop Metal Festival. Niet dat ze nieuwelingen zijn, verre van. Er zit zelfs H8000-scene ervaring in de bands al (Liar en Congress). Nu is het echter geen hardcore maar stoner rock/metal.

Wat meteen enorm opvalt is de combinatie van de lekkere zangstem en de prima melodieën, die zowat in ieder genre vuur zouden vatten. Zeker de Into The Mountains zanglijn, die heel wat Ignite in zich zitten heeft, valt prima samen met het heavy stonerwerk en de vlot rockende instrumentale passages. De zangstem van Jan Coudron leerde het klappen van de zweep bij stonerband Fenndango. Zelfs ten tijde van de
Burst for the S-tones
plaat vond ik
hem al een bluesy Franky De Smet Van Damme-timbre hebben. Dat heeft hij verder verfijnd en nu staat hij er als een wolkenkrabber. Zelfs het onuitgesproken Fu Manchu yeah yeah yeah-gevoel kan ik verdragen van deze man. Luister maar eens naar D&F, waar ook het glijdende gitaarwerk om van te smullen is. Deze band staat mijns inziens volkomen terecht op Graspop Metal Meeting en heeft veel kans om hogerop te klimmen de komende jaren. Stoner rock/metal waarbij je niet in slaap valt tijdens het beffen, maar daarna ook het wijfje knalhard begint te bonken, ongeacht de zich ontwikkelende blaren, mierenbeten en schaafwonden. Is Studio Brussel al op de hoogte, of hebben die het te druk met het remixen van Beyoncé en Black Eyed Peas?

King Hiss

1. Snakeskin

2. Into The Mountains