Raxa – Starchildren

Raxa – Starchildren
Cvlminis, 2013

Een Russisch éénmansproject. Deze beste man maakt black metal, post-metal en doom met etnische invloeden, psychedelische aspecten en atmosferische escapades. Een beetje out of the box, en misschien niet meteen door de standaard black metal-fan gewaardeerd, maar helemaal geen slechte plaat. Gebaseerd op de oude Maya- en Azteken- cultuur, met tribale invloeden en vooral de mystiek van de wereld buiten de werkelijkheid. Inmiddels is dit de vierde langspeler van de heer Lefthander.

Het duurt misschien even om erin te komen, maar als je eenmaal doorhebt hoe gelaagd de muziek vaak in elkaar zit heb je er een fijn album aan. Vooral de prachtige post-metal georiënteerde gitaarriffs die veelvuldig terugkomen, geven zelfs een vleugje progressiviteit aan het geheel. De synthesizerpartijen zijn duister engelachtig en hebben soms met een beetje fantasie dezelfde inslag als ouder werk van Dimmu Borgir. Diep verstopt onder de keyboard-symfonieën horen we naast standaard drumklanken ook het geluid van andere percussie-instrumenten. Er is constant iets in beweging in de muziek, zodat het je concentratie kost om het te blijven volgen.

Openingstrack The Healer is misschien niet de beste vertegenwoordiger van het album. Het zou zelfs wat rommelig en weinig origineel over kunnen komen. Tweede track, Horror, Thy Name Is Xolotl is al steviger en ook vocaal is hier wat meer gevoel en diepte aanwezig. De eerste atmosferische escapades, zoals in de eerste alinea genoemd, komen hier ook al beter uit de verf. Ook na dít nummer wordt het nog beter. Skip desnoods het eerste nummer en begeef je daarna in de wereld van de kinderen van de sterren.

Raxa - Starchildren

1. The Healer
  2. Horror, Thy Name Is Xolotl!