Godyva – Alien Heart

Godyva – Alien Heart
Scarlet Records, 2013

Intieme gothic metal, met een frontvrouw, uit Italië. Er zijn dagen dat me dit bespaard mag blijven. Eigenlijk ook deze keer. Elke keer als ik weer wat probeer of tegenkom word ik een beetje kriegelig van de vocale partijen of de slappe deuntjes. Godyva, vernoemd naar de egotrippende frontvrouwe, is nét geen combinatie van de twee. Het is anderzijds ook geen pure gothic metal, want invloeden van elektronische muziek en progressieve metal zijn ook te bespeuren. De metal valt ook wel eens weg, waarna er wat sappige rock met romantische doelstellingen overblijft. Met Alien Heart is het derde studioalbum een feit, naast een EP die de band in haar dertienjarige bestaan heeft uitgebracht.

Proberende de zangpartijen te negeren luister ik deze keer dus vooral naar de orkestraties. Gelukkig kom ik geen overdosis aan synthesizerkoortjes tegen, want dit lukt een band zelden perfect te combineren met de rest. Interessante geluidjes wel degelijk, in de track Apocalypse Fire eigenlijk meteen al. De verbasterde ‘raindrop’-geluiden hebben ook wel iets. Naar mate het album vordert hoor ik veel van dezelfde insteek als Delain op haar albums heeft, qua melodie en patroon van musiceren. Interessanter wordt het allemaal pas een beetje als de gitaren ‘los’ mogen gaan op solopartijen en hun technisch kunnen eindelijk mogen laten zien (na de eerste helft van het nummer Brainstorm). Verder helaas dertien in een dozijn. Kan er geen uitschieter uitpikken. Of de toegevoegde elektronica nou uiteindelijk zoveel meerwaarde heeft zal ook de vraag blijven.

Die-hard fans van het genre (of van bijvoorbeeld Lacuna Coil) zullen hier vast blijer van worden dan ik. Bereid je niet voor op een vette verrassing, want dan zul je teleurgesteld worden. De band probeert ook nog middels duetten hoge ogen te gooien (titelsong Alien Heart), maar ook dit is niet bovengemiddeld goed.

Godyva – Alien Heart

1. Apocalypse Fire
  2. No Return