Krokus – Dirty Dynamite

Krokus – Dirty Dynamite
Sony Music Entertainment, 2013

Oude rockers stoppen niet. The Rolling Stones bewijzen dat momenteel met hun nieuwe tour, en het Zwitserse Krokus zit ook duidelijk nog vol leven. Meer dan dertig jaar op de planken en maar liefst de zestiende full-length. Dirty Dynamite heeft zijn naam niet gestolen, want dit staaltje rock klinkt als een pure brok dynamiet met een ruig en gesmeerd sfeertje.

Het pakket dat Krokus brengt is inmiddels wel bekend. Wie het nog niet kende en kan genieten van AC/DC, zal ook genieten van Krokus. Sommige songs grenzen echt erg aan de Australische grootmacht en over het algemeen koppel je de ruige hardrockstem van Marc wel aan dat plaatje. Ruig en rollend met flink wat energie en warmte in die swingende gitaren. Met een song als Go Baby Go en ook de titeltrack krijg je een mix die wat meer Status Quo op het bord neemt. Wat van mijn part echter niet moest, is die melige The Beatles-cover halverwege, die als ballad even een break inlast ten midden van deze rockplaat. Het breekt het gevoel wat, maar gelukkig herpakt de band zich met Better Than Sex en swingt men door tot op het einde. Eentje die er absoluut nog bovenuit springt is het swingende Yellow Mary dat zelfs nog wat bijkomende speelsheid op gitaar voor de dag brengt.

Een absolute must voor elke hardrockfan, zeker als het straatje van bands als AC/DC en Status Quo je ding is. Een machtige sound en een band die je in haar greep houdt met elke song, maar uiteraard kan je er ook de ommezijde van het medaille bijnemen en stellen dat dit plaatje weinig verrassingen te bieden heeft. Mij boeit het niet, dit swingt de pan uit en is uiterst genietbaar gebracht. Mooie opvolger heren, op naar het veertigjarig bestaan!

Krokus - Dirty Dynamite

1. Hallelujah Rock ‘n’ Roll
  2. Go Baby Go