Jello Biafra and the Guantanamo School of Medicine – White People and the Damage Done

Alternative Tentacles, 2013

Jello Biafra, een naam die je ongetwijfeld ooit ergens wel eens hebt zien passeren. Wie is die man eigenlijk? Eric Reed Boucher (want zo heet hij echt) is een 55-jarige Amerikaan die eerst bekend raakte als zanger van de legendarische punkband Dead Kennedys, daarna als spoken word performer, als politiek activist, als interim bij The Melvins en als platenbaas. Nu brengt hij albums uit onder eigen naam, met een begeleidingsband waar onder andere
Ralph Spight van Victims Family op gitaar en Billy Gould (niet op deze plaat) van Faith No More op bas in meespelen.

Jello Biafra is al heel zijn leven pissig op de Amerikaanse politiek, zowel op de Democraten als de Republikeinen, en ook op White People and the Damage Done steekt hij dat niet onder stoelen of banken. Obama moet het even hard ontgelden als de Republikeinse partij, hij verwijt Obama zelfs te profiteren van de ganse Occupy-beweging, de beweging die Jello Biafra nauw aan het hart licht. Ook alle frustraties over het feit dat hij “moet” meedraaien in het kapitalistische systeem en de oppervlakkige mentaliteit van Amerika met stapels facturen, neptieten, armoede, verzuurde relaties, en gans de reutemeteut.

De punk rock van deze band loopt trouwens – ondanks de gezegende leeftijd – bijzonder hard en stevig van stapel. De nadruk ligt natuurlijk op het vocale gebeuren, maar verwacht geen opdrammen van teksten. Jello raast als een trein en spaart zich zeer zeker niet. In sommige nummers raakt hij niet meer uit zijn woorden van frustratie en hoor je gewoon verbale woestenij, op andere nummers klinkt hij als een furieus wijf die net haar overspelige man betrapt met de hond des huizes. Jip, dit is punk pur sang van een entertainer die zijn boodschap op een onderhoudende manier weet te brengen. Typisch zo’n plaat voor als je in een sporadische bui bent voor een punk-offensiefje.

Jello Biafra and the Guantanamo School of Medicine

1. The Brown Lipstick Parade
  2. John Dillinger