Tyrant Goatgaldrakona – Horns in the Dark

Metalhit.com, 2013

Met zulke namen in de line-up en met zo’n bandnaam verwacht je toch direct een ontzettend ijzige black metal-band? Zo eentje die het afslachten van ons aller Jezus Christus en zijn aanhangers als prioriteit beschouwt. Het tweede punt blijft overeind staan, maar Tyrant Goatgaldrakona giet alles in een ontzettend hardnekkig death metal-jasje. Oortjes gespitst dus!

De kenmerken? Rollende riffs, laaggestemd en compleet ontdaan van enige melodie. Het algemene ritme op Horns in the Dark kun je omschrijven als lomp. Dubbele basdrums gaan zowat in iedere track over in polka’s die door de gitaarmuur enorm veel gewicht meekrijgen. En tja, wanneer je daar nog eens loodzware vocalen overheen dondert is het plaatje compleet. De Hongaren achter deze band mixen de continuïteit van Bolt Thrower met de lompheid van een Paganizer of Jungle Rot op deze debuutplaat. De productie geeft je het gevoel dat je naar een kettingzaag-orkest zit te luisteren waarbij de bespelers stuk voor stuk uit kolossale cyclopen bestaat die slechts uit zijn op een krachtig staaltje bruutheid.

Met hier en daar een chaotische blast-passage (onder andere Dawn of Decay is hierdoor meteen een luistertip) probeert Tyrant Goatgaldrakona het nog een beetje divers te maken, maar al met al is dit gewoon een immense stoomwals die van begin tot eind doordendert. Dit wordt al 20 jaar gedaan, maar dat neemt in dit geval eens niet weg dat Horns in the Dark geschikt is voor eenieder die death metal zonder franjes een warm hart toedraagt.

Tyrant Goatgaldrakona - Horns in the Dark

1. The Mountains of Irkalla (From Life to Death)
  2. The Thief of Lies