Forgotten Tomb, Isole, Asgrauw, Ereb Altor In Arnhem

Forgotten Tomb, Isole, Asgrauw en Ereb Altor in Arnhem
donderdag 9 mei 2013, Willemeen

Wat doe je, wanneer je als muzikant in twee verschillende bands speelt en je krijgt de gelegenheid om met beide bands op tournee te gaan? Pakken die kans natuurlijk! In het geval van Isole en Ereb Altor is het zelfs zo, dat alle vier de bandleden in beide bands spelen. Dat is nog eens handig.

ea400

Aangezien er vier bands deze Hemelvaartsavond zullen gaan spelen, krijgt Ereb Altor de eer om reeds om 19.30 uur te beginnen. De band maakte op zijn eerste twee albums viking metal met doom-invloeden, om na een korte rust terug te keren met een derde album, waarop de doom-invloeden bleken te zijn ingeruild voor die van black metal. Live blijkt de band beide te behandelen. Geopend wordt er met het agressieve Dispellation, waarbij de black metal-toon de overhand heeft. Zanger/gitarist Mats, voorzien van wat corpsepaint, kan dus vocaal direct vol aan de bak. Met de tweede song By Honour laat Ereb Altor dan direct haar andere gezicht zien. Een mooie, langzame, epische song, waarop de heldere vocalen van de andere zanger/gitarist Ragnar de overhand hebben. Het volgende Balders Fell sluit daar goed op aan. Dan is het weer tijd voor het andere gezicht van de band, middels de track The Mistress of Wisdom. Bij het laatste nummer Myrding breekt Ragnar een van zijn snaren. Rustig legt hij zijn gitaar neer en stort zich dan vol overgave op zijn vocalen. Die waren al niet slecht, maar op deze manier overtreft hij zichzelf. De halverwege aangeboden vervangende gitaar wordt dan ook genegeerd. Aangezien na deze vijf nummers het halve uur speeltijd is verstreken, kunnen de mannen backstage even bijkomen, want later mogen ze dus nog een keer.

as400

De uit Groesbeek afkomstige black metal-band Asgrauw mag het volgende half uur spelen. De verlichting wordt tot het hoogstnodige teruggebracht om in de juiste sfeer te komen. De twist die het trio in zijn black metal heeft, zijn de toegevoegde hardcore-achtige vocalen van bassist Kaos. Ook voor deze band zit het er dus na 30 minuten op.

is400

De heren van Ereb Altor hebben zich ontdaan van hun corpsepaint en alter ego’s en staan derhalve nu weer fris op het podium als Isole. Waar de band bij eerdere optredens in Nederland veelvuldig teruggreep naar nummers van zijn debuutalbum, worden er deze keer alleen nummers gespeeld van de laatste drie albums.
Daarop staan buiten de normale epische doom ook wat ruigere nummers met wat grunts. Een logische keuze, gezien de line-up op deze tour. De grunts worden vol overgave gedaan door bassist Jimmy Mattsson, die vorig jaar definitief aan de band is toegevoegd. Er wordt geopend met From the Dark, gevolgd door By Blood en The Lake. Met het nummer Hollow Shrine is er toch nog een echte epische doom-track met alleen heldere vocalen te horen. Een prachtig nummer. Afgesloten wordt er met Condemned, want met vijf nummers heeft Isole de grens van de 40 minuten speeltijd reeds bereikt. Gelukkig volgt er later de belofte om een volgende keer in Nederland mijn persoonlijke favoriet Beyond the Black te spelen. Dat is dan weer mooi meegenomen.

ft400

Aan de Italiaanse band Forgotten Tomb de eer om de avond af te sluiten. Ooit als black metal-band begonnen, speelt de band nu een mix van black en doom, met zo af en toe een vleugje gothic. Live blijkt deze mix het goed te doen en komt de band, die niet zoveel live speelt, goed voor de dag. Minpunt is wel, dat ze het na vijftig minuten al voor gezien houden, terwijl ze zeventig minuten speeltijd toebedeeld hadden gekregen. Die twintig minuten had ik er dan graag bij gezien voor Isole.