Jungle Rot – Terror Regime

Jungle Rot – Terror Regime
Victory Records, 2013

De zesde langspeler van Jungle Rot is een feit. Hoewel ik de band al een tijdje volg, werd ik onlangs toch nog even flink verrast toen de debuut-demo Skin the Living als re-release op mijn deurmat viel. Heerlijke, authentieke death metal, lomp geproduceerd en voorzien van smakelijke, rauwe vocalen. Het muzikale equivalent van een rollende stoomwals in de bebouwde kom. Inmiddels, 18 jaar later, is het tijd voor Terror Regime. Op zijn zachts gezegd heeft deze band redelijk wat veranderingen ondergaan.

Met een bijna steriel drumgeluid en vrij standaard scheurende gitaren blazen deze vier mannen de ene na de andere (erg strak uitgevoerde) death metal-track door je speakers. Live wederom uiterst geschikt om de nekwervels voor altijd mee te beschadigen en tijdens een avondje death metal in de kroeg zeker geen onwelkome gast. Het valt me op dat Jungle Rot per album meer thrash-invloeden met zich mee begint te dragen en zodoende is het geen wonder dat de (oké, vrij eigenzinnige) D.R.I.-cover I Don’t Need Society niet echt opvalt tussen de rest van de groovende en zoals gezegd headbangbare songs waar Jungle Rot (en enkele duizenden met hen) de laatste albums patent op lijkt te hebben.

Een leuke plaat, maar mijns inziens te vrijblijvend voor eventuele jaarlijsten of hoge ogen. Komende zomer zijn ze op verschillende locaties in het land te aanschouwen en toeschouwers zullen ongetwijfeld de death metal-wind van voren krijgen. Echter, Terror Regime komt ondanks zijn strakheid, aanstekelijke ritmes en kenmerkende riffs niet boven de grijze massa uit.

Jungle Rot - Terror Regime

1. Voice Your Disgust
  2. Terror Regime