Anciients – Heart of Oak

Anciients – Heart of Oak
Season of Mist, 2013

Heart of Oak is het debuutalbum van de Canadese progressieve metalband Anciients. Om meteen je eerste album bij een label als Season of Mist uit te brengen is niet niks, en de media (vooral in Noord-Amerika) hebben de hype nog wat verder uitgebouwd. De band heeft dus nogal wat te bewijzen op dit album, zeker als er namen van bands als Opeth en High on Fire genoemd worden. Ik was zelf ook erg benieuwd wat deze Vancouverianen één van mijn favoriete genres te bieden hadden.

Gek genoeg is de eerste naam die bij mij te binnen schiet terwijl ik het album luister het veel onbekendere The New Keepers of the Water Towers. Een band die mij een paar maanden geleden compleet overrompelde met haar fantastische derde plaat. De zang heeft dezelfde licht nasale eigenschap die we ook van een band als Mastodon kennen, en de muziek in het algemeen heeft vaak hetzelfde rock-randje. Waar de Zweden echter het element van de verrassing aan hun kant hadden moet Anciients opboksen tegen de hooggespannen verwachtingen waar ik het al eerder over had en ik vraag me af of ze deze wel in hun volledigheid waar kunnen maken.

De kern van de muziek wordt gevormd door de sludge-achtige riffs die door de twee zangers/gitaristen gespeeld worden, en de bijbehorende meerstemmige zang. Hier omheen wordt met de nodige akoestische partijen wat extra sfeer neergezet, waardoor de vergelijking met Opeth al snel wordt gelegd. De nummers zitten zeer degelijk in elkaar zonder de moeilijk te volgen sprongen tussen verschillende stijlen waar sommige genregenoten zich nog wel eens schuldig aan maken.

Toch mis ik iets wat naar mijn mening bij veel Amerikaanse bands ontbreekt, en dat is een eigen identiteit. Het is alsof er een product neergezet wordt waarvan men van tevoren weet dat hier een markt voor is en daardoor klinkt het te berekend. De band kleurt keurig binnen de lijntjes en raakt daardoor geen hoogte- of dieptepunten, wat uiteindelijk voor een tekort aan herinneringswaarde zorgt. Een goed album waar veel plezier aan te beleven is, maar ik had op meer gehoopt.

Anciients - Heart of Oak

1. Raise the Sun
  2. Overthrone