The Custodian – Necessary Wasted Time

The Custodian – Necessary Wasted Time
Laser’s Edge, 2013

In mijn beleving is er een groot verschil tussen “prog” en “progressieve rock/metal”. Bij prog denk ik automatisch aan bands uit de jaren ’60 en ’70 als Genesis, Yes en de vele bands die deze stijl van muziek tot op de dag van vandaag doorzetten. Hoewel de grondleggers daadwerkelijk progressief in de zin van vooruitstrevend bezig waren, kan moeilijk hetzelfde gezegd worden van al die bands die nog steeds van dezelfde elementen gebruik maken. Echte progressieve muziek draagt dan ook vaak niet meer het zo graag gegeven label “progressief” omdat dit, ironisch genoeg, juist een gevoel van gedateerdheid oproept.

Hier hebben we een redelijk typische prog-band. The Custodian komt uit Groot Brittannië en brengt haar debuutalbum getiteld Necessary Wasted Time uit bij de thuisbasis als het om prog gaat: Laser’s Edge. Acht nummers lang worden we getrakteerd op sfeervolle rockmuziek die alle elementen bevat die de speekselklieren van de gemiddelde prog-fan alvast aan het werk zetten. De bekende hammond-orgels, maat- en tempowisselingen, Pink Floyd-iaanse voice samples en lange instrumentale stukken klinken allemaal bekend maar worden gelukkig met een moderne insteek uitgevoerd. Vooral de akoestische stukken doen meerdere malen denken aan het rustigere werk van Devin Townsend, maar komen qua kwaliteit hier helaas niet bij in de buurt. Andere gedeeltes komen weer wat meer in de buurt van het solowerk van Steve Vai, vooral door de korte gitaarsolo’s die af en toe om de hoek komen kijken.

Een heerlijk album voor wat later op de avond, om met het genot van een drankje een beetje bij weg te dromen. Nergens is het echt baanbrekend of spannend te noemen, eerder… onderhoudend. Dat bedoel ik dan in positieve zin, want The Custodian heeft hier een prachtig werkje neergezet. Progressief in de letterlijke zin is het alleen niet.

The Custodian - Necessary Wasted Time

1. The Man Out of Time
  2. Stop Talking