Foetal Juice / Basement Torture Killings / Decimation / Zombified / Nailed – A Split Worse Than Death

Grindscene Records, 2013

Zo, wat flikkert er nu op mijn deurmat? Eén schijf met daarop vijf Britse bands die allen maar één doel voor ogen hebben: het maken van brutal death metal. Het zijn overigens niet de minste namen, want bands als Basement Torture Killings, Zombified en Foetal Juice hebben in het verleden al redelijk wat losgemaakt in het woelige wereldje der brutaliteit. Tijd voor A Split Worse Than Death.

Foetal JuiceWe trappen af met Foetal Juice uit Manchester. Lompe, door bas en pot/pan-snare gedreven grind/death, geïnspireerd door Carcass (vooral de vocale structuren) en Vomitory (het gitaargeluid en de riffs). Na de sprekende intro gaat men los met spraakmakende songtitels als Colostomy Baguette en Twisted Fister. Vooral bij de laatstgenoemde naam krijg ik toch vreemde taferelen voor ogen als ik wat dieper graaf naar de eigenlijke betekenis ervan. Het is trouwens wel een van de betere tracks van dit Britse gezelschap. Voer voor energieke moshpits en voorzien van kenmerkende riffs voor dit genre.

Basement Torture KillingsNet als Foetal Juice passen de Londenaren van Basement Torture Killings ook samples toe in hun tracks. Dit kwartet pakt het wat zwaarder aan. De onderliggende gitaar-/baslaag geeft een hoop gewicht mee aan het geheel. Zware grunts gaan gepaard met tergende screams die door de eerder besproken snarenlaag lekker tot hun recht komen. Door de smakelijke samples (Broken Glass and an Underpass) komt de boel vrij humoristisch over, maar al met al valt te concluderen dat dit gezelschap een zeer degelijke bak brutal death metal (straatje Dying Fetus meets Devourment) neerzet.

DecimationErg veel is er niet bekend over Decimation, maar na het beluisteren van de vier tracks op deze split kan ik wel concluderen dat de heren uit Cornwall de minst sterke pot brutaliteit neerzetten. Het geheel is mijns inziens te vrijblijvend en wil maar niet vastplakken in mijn hersenpan. Deels heeft dit te maken met de klinische productie die de redelijk technisch opgezette death metal wat oppervlakkig maakt. Pas bij Expelled to the Furnance krijg ik het idee dat deze band meer in zijn mars heeft dan de overige Decimation-tracks op deze split doen vermoeden. Een gladgestreken, ietwat gemoderniseerde versie van Cannibal Corpse, met niet al te sterk uitgevoerde grunts.

ZombifiedZombified komt uit Noord-Ierland, maar afgaand op de drie tracks die ze op A Split Worse Than Death laten horen, zou je denken dat dit collectief uit Zweden komt. Het thema van de band mag duidelijk zijn, maar men voert de bijna thrashy death metal uit met een Zweeds klinkende gitaarmassa. De invloeden van (daar zijn ze weer) Vomitory zijn nooit ver weg, en met een logge buldergrunt en een constant snel polka- of blastritme is dit de stoomwals van het gezelschap. Lompheid en authenticiteit zijn hier de sleutelwoorden.

NailedDe laatste band die zijn kunstje mag vertonen heet Nailed. Deze mannen gebruiken het feit dat ze uit de verlaten landschappen van Wakefield, West Yorkshire komen als excuus om zo hardnekkig mogelijk te klinken. Technische leads gaan hier gepaard met een comfortabel en solide klinkende grunt en uiteenlopende ritmes. De inspiratiebron mag duidelijk zijn: zonder het almachtige Suffocation had Nailed nooit bestaan. Van grunt, tot ritme en van tempowisseling tot riff is dit overgenomen van de Amerikaanse grootmacht. Verrassend genoeg stoort dit geen moment, want Nailed weet deze split namelijk vol overtuiging op smakelijke wijze af te sluiten. Een kloon wellicht, maar wel eentje die weet waar het mee bezig is.

Na 75 minuten komt er een eind aan deze verzamelaar. Ik moet zeggen dat ik met plezier heb geluisterd naar alle vijf de bands. De winnaars? Foetal Juice en Nailed. Leuk voor in de cd-kast!

Foetal Juice / Basement Torture Killings / Decimation / Zombified / Nailed - A Split Worse Than Death

Foetal Juice