HIM – Tears on Tape

HIM – Tears on Tape
Universal Music, 2013

Altijd leuk om eens iets anders te recenseren dan de gebruikelijke death/black/thrash metal die ik normaliter toegeschoven krijg. Met die gedachte zal ik deze schijf dan maar opzetten. Volgens mij is er niemand binnen de redactie van Zware Metalen die zit te springen om een nieuwe studioplaat van HIM. Nu ben ik eens de sjaak en mag ik deze Finse zoetigheid tot me nemen. Inclusief bonus tracks goed voor bijna vijf kwartier aan luisterplezier.

Daar zit ik dan. Rusteloos starend naar het plafond en dan weer naar de muur en vervolgens gewoonweg in het luchtledige. Misschien weet ik na een welverdiende sigaret wel hoe ik deze recensie nu daadwerkelijk inhoud kan geven? Nee dus. Ik ben van mening dat de Finnen van HIM nooit en te nimmer zoveel bekendheid hadden gegenereerd zonder het uiterst volgens een vaste formule in elkaar gezette Razorblade Romance uit 1999. Puur gebaseerd op songwriting moet ik zeggen dat dat album enkele tracks bevat die er zeker mogen wezen. Met andere woorden, HIM is vervolgens met dezelfde formule doorgegaan, wat in dit geval betekent dat men al bijna 15 jaar bergafwaarts gaat. Allemaal kritiek zonder enige waarde, want de marketingmachine die achter deze heren schuilgaat zorgt ervoor dat deze plaat na één dag al de totale verkoopcijfers van de gemiddelde metalband doet overtreffen. Dat is gewoonweg de bedoeling en zodoende zit ik nu te luisteren naar poppy tracks die door middel van een ietwat zielig gedistortioneerd gitaarrandje de term “rock” kunnen meekrijgen. Iedere track is zo aanstekelijk als de pest met Love Without Tears, het titelnummer en Into the Night als vaandeldragers der zoete refreinen. Het algemene tempo op Tears on Tape is vlotjes, met altijd weer die Ville Valo (die er met de jaren ook niet bepaald gezonder is gaan uitzien) die track na track op dezelfde wijze zijn zoete, soms tenenkrommend aanstellerige zanglijnen eroverheen gooit.

Hier en daar is het gitaargeluid wat dikker aangezet (Hearts at War, No Love) en verder kan ik slechts concluderen dat HIM op deze achtste langspeler doet wat het moet doen. Fans zullen derhalve blij zijn en daar gaat het gewoonweg om binnen de love metal-scene, nietwaar? Feit blijft dat deze tracks niet zo blijven hangen als het oude materiaal van de band. Zo, het slap geouwehoer is bijna aan z’n eind. Ik doe me nog even te goed aan de bonus tracks: bekende nummers die nogmaals live zijn opgenomen in de studio. Een verschijnsel dat je overigens steeds vaker tegenkomt op releases. Wederom voor fans de moeite van het aanschaffen waard. Nu even naar de buren lopen om te zeggen dat ik niet ziek ben.

HIM - Tears on Tape

1. Unleash the Red
  2. All Lips Go Blue