Cathedral – The Last Spire

Cathedral – The Last Spire
Rise Above Records, 2013

Na al eens eerder hun afscheid te hebben aangekondigd, brengt het gezelschap achter Cathedral met The Last Spire nu dan toch echt het allerlaatste studioalbum uit. Tevens is dit dan ook het einde van de band, de koek is nu echt op. De band is inmiddels ook officieel ontbonden.

Na een veel te lang en niet bijster spannend intro, barst met Pallbearer het eerste echte nummer los. Meteen wordt dan ook duidelijk dat Cathedral weer terug is bij de doom metal waarmee het indertijd ook begonnen is. Het is een lekker lang, log, zwaar en langzaam nummer, met af en toe even een kort rustpuntje en een snel middenstuk. Cathedral of the Damned is wat meer uptempo, maar wat staat die gitaar laag gestemd zeg. Heerlijk! Bij Tower of Silence gaat het tempo weer omlaag, maar dit nummer klinkt bij het inzetten zowaar nog zwaarder. Infestation of Death is een mix van langzaam en uptempo, maar nog net zo zwaar. Dan gaat het echter fout. Bij An Observation is er na bijna zes minuten een stil moment, om vervolgens over te gaan tot rare keyboardgeluiden en vervormde zang. Heel vreemd en erg jammer, zonde van het veelbelovende eerste deel van dit nummer. Om The Last Laugh kan ik zelf niet lachen, het nut van een halve minuut gelach met een abrupt einde ontgaat me volledig. Misschien zou dit als afsluiter nog wel leuk zijn geweest? Het laatste nummer, This Body, My Tomb, grijpt gelukkig weer enigszins terug naar de eerdere zware nummers, zei het dat ook hier een irritante keyboardriedel bijna het hele nummer meedoet. Ook zit er weer een raar tussenstukje in. Best wel jammer, om op deze manier een nummer lichtelijk om zeep te helpen.

Met de terugkeer naar de doom metal heeft Cathedral voor zichzelf de cirkel rond gemaakt. Als zij die eerder genoemde gekkigheidjes op dit album niet hadden uitgehaald, zou het een absolute topper zijn geweest. Helaas levert dit toch net wat teveel minpunten op.
Cathedral bedankt, het ga jullie goed mannen!

Bandnaam - Album

1. Entrance to Hell