Spiritual Beggars – Earth Blues

Spiritual Beggars – Earth Blues
InsideOut Music, 2013

In 2010 maakte Spiritual Beggars met Return to Zero een succesvolle doorstart met nieuwe zanger Apollo Papathanasio (ex-Firewind, Evil Masquerade). Het bleek – ongetwijfeld om de fanschare niet te veel voor het hoofd te stoten – een ietwat veilige plaat te zijn. Inmiddels is Apollo door de fans aanvaard en kon men met een gerust hart verder evolueren. En zoals we dat in het verleden al konden vaststellen, verschuift de band weer een paar jaar dichter naar de seventies.

Earth Blues is allereerst een op en top Spiritual Beggars album. Alles waar je bij deze band van hield is ook nu weer aanwezig: bokkige riffs, veel prikkelende leads en daaroverheen een dikke laag hammond. Het verschil zit deze keer vooral in de manier van opnemen. Earth Blues klinkt vooral als een erg spontaan, bijna nonchalant album. En dat laatste is echt niet slecht bedoeld. Het resulteert is een rauwer geluid dat de band nu eerder een Blue Cheer-achtig aura meegeeft dan pakweg Black Sabbath. De andere invloeden – Deep Purple, Rainbow, Uriah Heep – zijn gewoon gebleven, maar zoals gezegd klinkt alles net een tikje ongepolijster. Of misschien is ‘eerlijker’ wel een beter woord.

Het spartaanse karakter van Earth Blues hoor je ook terug in de vocalen. Nog nooit heb ik Apollo zo de longen uit zijn lijf horen schreeuwen als nu. Soms gaat hij diep in het rood en dat levert een bijzonder gedragen en emotioneel plaatje op.

Earth Blues is opnieuw een prima plaat en wie de band al sinds de begindagen volgt zal ook nu weer erg in zijn nopjes zijn. Maar misschien levert de hernieuwde onstuimigheid hen ook wel wat nieuwe fans op.

Tracklisting:Spiritual Beggars - Earth Blues

1. Wise As a Serpent
  2. Turn the Tide