Mahakala – Devil’s Music

Mahakala – Devil’s Music
Supreme Music Creations, 2013

In het kielzog van succesvolle bands als The Devil’s Blood, Blood Ceremony, Ghost en Year of the Goat beginnen steeds meer bands zich van een occulte thematiek te bedienen. Enerzijds is er niks ergerlijker dan copycats, anderzijds spreekt die thematiek mij erg aan dankzij mijn liefde voor bands als Coven, C.A. Quintet, Black Widow, Lucifer, Jacula en natuurlijk Mercyful Fate. Het Griekse Mahakala heeft weer een andere benadering. De thematiek van de teksten is onmisbaar gelieerd aan genoemde bands, maar muzikaal hoor ik daar gek genoeg weinig van terug. De band bedient zich immers eerder van zwaar door blues beïnvloedde sludge.

De grootste inspiratiebron lijkt Black Sabbath te zijn geweest, maar ook bands als Eyehategod, High on Fire, Electric Wizard, Fireball Ministry en zelfs Black Label Society hebben hun sporen nagelaten in het bandgeluid van Mahakala. Maar wanneer zanger/bassist Jim Kotsis zijn scheur opentrekt, blijft de grootste associatie toch echt Black Sabbath. Niks mis mee natuurlijk. De moderne variant van de aartsvaders van het genre blijken hun kunstje prima onder de knie te hebben. Het wordt bovendien op zo’n bevlogen manier gebracht dat je hier nauwelijks bij stil kunt blijven zitten. De riffs zijn loodzwaar, de ritmesectie lekker lomp en de zang doordacht en toch emotioneel.

Met het tekstvel erbij blijft het toch een beetje vreemd hoe dergelijke energieke, bijna opgewekte muziek voorzien is van zulke donkere teksten. Anderzijds, rock en roll was destijds ook al duivelsmuziek. Dus ja, ergens kan het wel.

Devil’s Music is kort door de bocht een meer dan aardige plaat. De nummers zijn pakkend, de uitvoering bijzonder vurig. Als je niet beter wist, zou je denken dat ze in Griekenland wat te vieren hadden.

Tracklisting:Mahakala - Devil's Music

1. Come Rise
  2. Evil Man