Generous Maria – III

Generous Maria – III
Transubstans Records, 2013

Het Zweedse Generous Maria heeft in de vijftien jaar dat ze bestaat verschillende releases uitgebracht, allen op verschillende labels. En nu ligt er in de vorm van III een nieuw album in de schappen. Wat we hierop voorgeschoteld krijgen is een portie stevige rock.

Het is duidelijk dat Generous Maria weet hoe ze een goede compositie moet maken die vrij snel in je geheugen blijft hangen. Of het nu om een relatief snelle track als Got It All of een wat rustiger, Lack Of Faith (Revisited), gaat in alle nummers is een hoofdrol weggelegd voor de ietwat rasperige zang, die wel melodieus blijft overigens. De gitaarpartijen zijn ondersteunend en eisen geen grote rol op. Gewoon de riff het werk laten doen en rustig voort laten rollen. Dat lijkt het devies te zijn. Nergens klinkt het te gepolijst (lees: commercieel), maar het rauwe van deze goed uitgevoerde vorm van rock en catchy melodieën blijft interessant en daarmee is III een goede release.

Generous Maria houdt de vaart er lekker in door korte stiltes tussen de nummers te laten en met een juiste balans tussen stevige en rustige nummers blijft de variatie er de volle twaalf nummers in. Hoogtepunt van III is het naar Queens Of The Stone Age-neigende The Power Of Denial. Mede door de stuwende drums met koebel. Het toetsenwerk leidt naar mijn persoonlijke mening af en toe af van de melodie en gitaarpartijen. Ook omdat ze vrij hard in de mix staan. Voor wie zich hier niet aan stoort is het aanbevelenswaardig eens uit te kijken naar deze band.

Generous Maria- III

1. Something Weird
  2. Got It All